دانلود رایگان پاورپوینت،دانلود فایل اکسل،دانلود Pdf

دیدنی های لنگرود استان گیلان

لنگرود نگین شهرهای گیلان

آبشار ماهی مشو

آبشار ماهی مشو یکی از جاذبه‌های توریستی اتاقور و دیدنی های لنگرود استان گیلان است ، که عدم عبور ماهی به سمت بالای آبشار به ماهی مشو معروف است. فاصله اتاقور تا لنگرود ۱۵ کیلومتر است.

همچنین وجود سنگ‌های قرمز در حوضچه غار مانند آبشار منظره زیبایی به چشم می‌آید. ارتفاع این آبشار حدود ۱۰ متر است و حوضچه آن دو متر عمق دارد.

مسیر دسترسی

از شهر لنگرود و در دومین میدان شهر از سمت راست به طرف «لیلاکوه» برانید. «آبچالکی»و «ملاط» و «پَرَشکوه»را بگذرانید. ادامه این مسیر به سمت «کومله» و «نگین سبز» خواهد بود. مسیر «اتاقور» یکی از زیباترین جاده‌‌‌ها در گیلان است که به‌‌‌واسطه تفاوت در بافت منطقه‌‌‌ای، آن را از دیگر مقاصد متمایز می‌کند. آبشار ۱۲٫۵ کیلومتر با اتاقور فاصله دارد.

با رسیدن به اتاقور پس از عبور از پل آهنی در میدان به سمت چپ حرکت کرده و با رسیدن به میدان بعدی به سمت راست و به‌‌‌طرف جاده «خرما» در واقع آخرین روستای ییلاقی پیش روید.

در اواسط مسیر، تابلوی روستای «پنو» به سمت چپ جاده قرار دارد که با تغییر مسیر به سمت جاده‌‌‌ای فرعی وارد یک جاده باریک اما آسفالت می‌‌‌شویم که به سمت بالای کوه به پیش می‌‌‌رویم. 

درست زمانی که به منطقه جنگلی پنو رسیدید با پارک کردن خودرو در مسیر جاده، یک مسیر پاکوب که به‌‌‌راحتی می‌توان از لابه‌‌‌لای درختان و گیاهان جنگلی عبور کرد و به سطح صاف در کنار رودخانه رسید.

اولین راه این است که از مسیر جنگلی مسیر را ادامه دهیم که باید بیش از یک ساعت جنگل‌‌‌نوردی کنیم تا به آبشار برسیم؛ هم می‌توان خود را به جاده اصلی رساند و با خودرو به سمت این آبشار ۱۰متری رفت.

مسیر جاده زیرسازی نشده و شیب تندی دارد. برخورد قلوه‌سنگ‌‌‌های بزرگ در بستر جاده صدای مهیبی ایجاد می‌کند. افزون بر آن، جا به جا سنگ‌‌‌های بزرگ از بالای کوه به داخل جاده غلتیده است. مسیر خاکی تا روستای پنو ۶کیلومتر است. ۵کیلومتر که برانید، پل بتنی کوچکی در یک پیچ تند دیده می‌شود. تنها راهنمای مسیر تیرهای برق است. نزدیک دومین تیر برق بعد از پل‌بتنی، باید خودرو را پارک و از آن پس پیاده روی در دل جنگل را آغاز کرد.

از آنجا که هیچ تابلویی در مسیر رسیدن به آبشار وجود ندارد، رسیدن به این آبشار کاری سخت و زمان‎بر است و باید از افراد محلی برای رسیدن به آبشار کمک گرفت. باید خود را برای کوهنوردی و صخره‌‌‌نوردی در دل جنگل آماده کرد. بعد از آن حدود یک کیلومتر پیاده‌‌‌روی در مسیر جنگلی در انتظار شماست. راه‌‌‌آبی در مسیر رسیدن به آبشار وجود دارد که تنها برای عبور یک نفر مناسب است و امکان لیز خوردن نیز وجود دارد. بعد از عبور از راه‌‌‌آب، هوای خنک نوید رسیدن به آبشار را می‎دهد و ناگهان با منظره‌‌‌ چشم‌‌‌‌‌‌نواز آبشار روبه‌رو خواهید شد.

دیدنی های لنگرود استان گیلان : آبشار ماهی مشو

آبشار چالدشت

آبشار چالدشت در حوالی روستایی به همین نام واقع شده است. این آبشار پلکانی است و ارتفاعی در حدود ۲۰ متر دارد. آبشار در ارتفاع ۶۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و توسط جنگلی انبوه احاطه شده. فاصله لنگرود تا این مکان ۳۱ کیلومتر می باشد.

چالدشت، روستایی از توابع بخش اطاقور شهرستان لنگرود در استان گیلان ایران است. این روستا دارای طبیعتی جنگلی و با چشم اندازی غیر قابل وصف بوده و رودخانه زیبایی نیز از دل آن عبور میکند.

دسترسی به چالدشت از طریق شهرستان املش، جاده ارتباطی کهلستان، بلور دکان و سپس جاده خاکی چالدشت امکانپذیر است.

شلمان رود

شلمان شهر کوچک و بسیار زیبای بخش اطاقور شهرستان لنگرود واقع در شرق استان سرسبز گیلان، که در مسیر رودسر – لنگرود قرار گرفته است. فاصله این شهر تا لنگرود و کومله حدوداً ۸ کیلومتر است.

وجود دشت ها، جلگه های سرسبز پوشیده از درخت و گیاه، شالیزارها و آب و هوای معتدل خزری از ویژگی های منحصربفرد این شهر دیدنی محسوب می شود، که سالانه گردشگران زیادی را روانه این دیار سبز می کند.

شلمان رود از کوه های البرز (ناتشکوه) سرچشمه می گیرد که به دریای خزر می ریزد. این رودخانه شهر شلمان را به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم می کند، که بیجارپشت محل و بالا محله در قسمت شرقی و قاضی محله، سیدعلی کیا و خالجیر در ضلع شرقی واقع شده اند.

دو طرف این رودخانه پوشیده از درخت و گل و گیاه است. رودخانه شلمان رود ، در مسیر خود در بخش پل تنگ تر می شود که در این قسمت رودخانه از دو طرفبه دیواره نسبتا بلند تجهیز شده است تا در مواقع سیلاب و پر آب شدن رودخانه، آب به خیابان ها جاری نشود. امروزه ماهیگیری یکی از تفریحات لذت بخش در کنار این رودخانه زیبا است.

تالاب کیاکلایه

تالاب کیاکلایه یکی از با ارزش ترین تالاب های گیلان به لحاظ تنوع گونه های حیاتی می باشد. منظره های زیبایی که گیاهان در اطراف این تالاب ایجاد کرده اند. بسیار چشم نواز و بینظیر می باشد.

تالاب کیاکلایه لنگرود در نظر حاشیه نشینان به واسطه تأمین آب زراعی و کم و زیاد شدن آب در طول فصل، معروف به استخر کیاکلایه نیز میباشد. با توجه به جریان طبیعی آب و وجود شرایط تالاب طبیعی از گذشته زمین شناسی ناحیه، پس روی آب دریای خزر و شرایط تالابی در حال حاضر، واژه تالاب برای این استخر استفاده شده است.

تالاب کیاکلایه دارای وسعتی حدود ۳۰۰ هکتار میباشد. از یک طرف به شهر لنگرود و محور ترانزیتی رامسر – رشت و از سه طرف دیگر به شالیزارها و در فاصله اندکی با کوهپایه ها و با چشم اندازی زیبا واقع شده است.

جاذبه گردشگری تالاب کیاکلایه در بندر بسیار زیبای چمخاله در شش کیلومتری لنگرود در استان گیلان، واقع شده است.

 آبشار دیجان یا دهجان (وزنچر)

آبشار دهجان یا دی‌جان واقع شده در استان گیلان از آبشارهای ایران است.این آبشار زیبا در روستای خرما در نزدیکی لنگرود قرار دارد.
منطقه جنگلی خرما در روستای خرما واقع در شهرستان لنگرود از استان زیبا و سرسبز گیلان است.این منطقه زیبا و جذاب از درخت‌های توسکا ، لرک و انجیل تشکیل شده و دارای چشم انداز زیباییست.

 آبشار حدود ۱۲ تا ۱۵ متر ارتفاع دارد و در پایین آن حوضچه ای قرار دارد که می توان در آن شنا کرد .

مسیر دسترسی

برای رسیدن به آن بطرف شهر ” اطاقور  ” میروید  و بعد از میدان دوم ( از سمت راست ) و پس از طی حدود نیم ساعت با ماشین به” روستای خرما ” می رسید (از سمت چپ میدان به املش میروید) ، تا اینجا آسفالت است  و میتوانید ماشین را اینجا بگذارید و پیاده از جاده خاکی به سوی” روستای دهجان ” بروید و یا با ماشین قسمت دیگری از راه را که جاده خاکی است با ماشین بروید و سپس پیاده روی نمایید و اگر ماشین بیابانی دارید می توانید تا روستای دهجان هم با ماشین بروید که البته دیگر پیاده روی نخواهد بود .

در مسیر حرکت به دو راهی می رسید که باید به سمت چپ برویدکه مسیر تقریبا مستقیم و افقی است .  از روستای خرما تا روستای دهجان دو ساعت پیاده روی میباشد و آبشار کمی بعد از روستا قرار دارد و اگر راه رابعد از آبشار ادامه دهید به منطقه دیلمان سیاهکل میرسید

آبشار دهجان از آبشارهای زیبای لنگرود

دریاچه کومله لنگرود

این دریاچه زیبا و رویایی در استان گیلان واقع شده است. بعد از اینکه ۲ کیلومتر از شهر لنگرود خارج شدید، به دریاچه ی کومله می‌رسید که در جنوب شهرستان کومله قرار دارد و هرساله میزبان پرندگان مهاجر است و اگر در فصل مناسب به آنجا سفر کنید، آن‌ها را می‌بینید.

در اطراف این دریاچه‌، مزارع کشاورزی و شالیزراهای خوش بو دیده می‌شود. دریاچه کومله گیلان از ۳ آبگیر مجزا تشکیل شده که طول بزرگ‌ترین آن ۱ کیلومتر و عرض آن حدود ۴۰۰ متر تخمین زده شده است. این دریاچه در زمستان‌ها بخش‌هایی از آن یخ می‌زند.

دریاچه کومله لنگرود فاصله‌ کمی تا ساحل چمخاله دارد و پس از گذراندن ۱ کیلومتر نیز می‌توانید به ارتفاعات برسید و در دل کوه‌های بلند به طبیعت‌گردی بپردازید. کوهنوردی، پرنده‌نگری، عکاسی کردن، ماهیگیری، شنا، قایق‌سواری و غیره از جمله تفریحاتی است که می‌توانید در آنجا انجام دهید .

برای رسیدن به دریاچه باید از طریق جاده لنگرود به سمت رامسر بروید و بعد از آن وارد شهرستان کومله شوید و در جنوب آن به دریاچه برسید. 

غار لیاروی

غار لیاروی یا لیارود (Liarud) با قندیل‌های درخشان ،از آن دسته جاهای دیدنی لنگرود است. این غار در روستای لیارو نزدیک روستای بلوردکان قرار دارد.

روستای آبچالکی

روستای آبچالکی یکی از زیباترین و فوق العاده‌ترین روستاهای گیلان است که در شهر زیبای لنگرود واقع شده است. روستای کوهستانی آبچالکی به این دلیل که تمامی شهر لنگرود و ساحل دریای کاسپین از بلندای آن قابل رویت است، به بام لنگرود معروف شده است.

پارک جنگلی خرما

پارک جنگلی خرما با طبیعتی بکر و چشم انداز‌های کوهستان و رودخانه‌، در نزدیکی روستای خرما از توابع شهرستان لنگرود واقع شده است. این منطقه مملو از درخت‌های توسکا‌، لرک و انجیل است.

نام جنگل از دو واژه «خر» و «مه» با معنای آفتاب و مهتاب گرفته شده است. البته برخی بر این باور هستند که جنگل بر اساس اسم خواهر بابک خرم‌الدین، خرما نامگذاری شده است.

روستای بلوردکان

منطقه‌ای بکر و دست نخورده و فوق‌العاده زیبایی در بخش اطاقور لنگرود است. این روستا در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر املش قرار دارد. منطقه دارای طبیعتی جنگلی و با چشم‌‌اندازی غیر قابل وصف بوده و رودخانه زیبایی هم از دل آن عبور می‌کند.

روستای پرشکوه

روستای پرشکوه از توابع شهرستان لنگرود بوده که در دامنه کوه قراردارد. معنی پرشکوه به معنی «پره کوه» یا دامنه کوه است. روستا بسیار زیبا که به همین دلیل به‌عنوان یکی از دیدنی های لنگرود معرفی می شود. این روستا دارای محصولات کشاورزی از قبیل چای و کرم ابریشم و مرکبات است.

روستای دیوشل

روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لنگرود در استان گیلان است. این روستا در مسیر اصلی بین لنگرود و لاهیجان و در دو کیلومتری شهر لنگرود قرار دارد و از  دیدنی های لنگرود است.

بهترین جاذبه گردشگری روستای دیوشل کوه عطاکوه است. این کوه از آبشارهای منحصر به فردی تشکیل شده‌ است. بخش اعظم این کوه را باغ‌های زیبا چای و درخت‌های میوه تشکیل داده‌اند. 

روستای لیسه رود

لیسه‌رود یکی از زیباترین روستاهای کشور و از دیدنی های لنگرود در بخش کومله است و دارای مزارع برنج و باغ‌های چای و درختان پرتغال، نارنج، نارنگی و … است.

روستای سالکویه

روستای سالکویه از توابع شهرستان لنگرود و در استان گیلان قرار دارد. سالکویه دارای سه بخش اصلی سالکویه، بالا سالکویه و پایین سالکویه است.

این روستا با توجه به امکانات خوبی که در سال های اخیر به آن اضافه شده است، بی شک یکی از روستاهایی است که آسایش در آن حاکم است. جاده آسفالته حدود ۷ کیلومتر است که از یک طرف به شهرستان لنگرود و از طرف دیگر به جاده کومله منتهی می شود، به لنگرود متصل است.

از جاذبه های گردشگری آن می توان به تالاب، جنگل و به دلیل کوهپایه های این منطقه مناظر کوه های سر سبز در این منطقه اشاره کرد.

روستای فتیده

فتیده، یک روستا در توابع بخش مرکزی شهرستان لنگرود است که به‌عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی لنگرود شناخته می‌شود. این روستا در استان گیلان واقع شده و دارای جلگه‌ای معتدل و مرطوب است. محصولات عمده آن شامل برنج، نیشکر، کنف، صیفی، ابریشم و لبنیات هستند. شغل اهالی اکثراً زراعت و به میزان کمتری دامداری است. روستای فتیده در دهستان گل سفید قرار دارد.

روستای سلوش

یکی از مکان های شناخته شده لنگرود روستای سلوش از توابع شهرستان کومله استان گیلان است. به دلیل وجود سه رودخانه به نام لش که اطراف آن را احاطه کرده بودند، در گذشته به این آبادی نام سه لش را داده اند. اما پس از مدتی قابل توجه آن را به سلوش تغییر دادند.

روستای سلوش لنگرود که اغلب به عنوان یکی از زیباترین روستاهای شمال ایران شناخته می شود، یکی از جاذبه های طبیعی نزدیک کومله در استان گیلان است.

پل خشتی لنگرود

پل خشتی لنگرود، روی رودخانه لنگرود در مسیر راه قدیمی لاهیجان به لنگرود و در مرکز شهر ساخته شده است. این پل، «فشکالی محله» را به «راه پشته» دو تا از محله‌های بزرگ شهر لنگرود، وصل می‌کند و از جاهای دیدنی لنگرود محسوب می‌شود.

پل خشتی لنگرود را شخصی به نام حاجی آقا پرد و به دستور حاجی آقا بزرگ منجم‌باشی، در زمان سلطنت فتحعلی شاه، ساخته است. این پل که از خشت و آجر ساخته شده است، معروف‌ترین بنای تاریخی لنگرود و نماد این شهر است است و در گویش گیلکی لنگرودی، به آن خَشته‌پٌل و خَشته‌پورد می‌گویند. پل خشتی لنگرود در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه منجم باشی

این بنا تاریخی مربوط به دوره قاجار بوده و تقریبا با آغاز سلطنت آغا محمد خان قاجار تاسیس گردید. معماری به کار رفته در ساختمان کاملا اصالت هنر معماران قاجاریه را به نمایش می گذارد. بنا بخش های مختلفی همچون اندورنی، بیرونی، حمام، خلوت خانه و مسجد داشته و در دو طبقه کاملا مجهز دیده می شود. خانه منجم باشی در سال ۱۳۷۹ به مجموعه های ملی سازمان میراث فرهنگی پیوست.

 خانه منجم باشی در اصل متعلق به طایفه ای به همین نام بوده است و با استفاده از مهارت والای معماران چیره دست عمارتی خارق العاده و شکوهمند را پایه گذاری کرده اند. خانواده اصیل و ثروتمند منجم باشی به دلیل احاطه ای که بر علم ستاره شناسی و رصد کیهان داشتند به این نام مشهور گردیدند. این خاندان چیزی حدود ۱۰۰ سال بر لنگرود حکومت کردند و بناهای متفاوت و زیبایی از خود برجای نهادند.

مسیر دسترسی

خانه منجم باشی در شهر لنگرود، و در محله سبزه میدان از قدیمی ترین محله های این شهر می باشد. اگر از ضلع غربی سبزه میدان حرکت کنید کمی جلوتر اداره برق لنگرود را خواهید دید؛ درست مقابل اداره برق خانه منجم باشی با معماری چشم نوازش خودنمایی می کند.

سایر دیدنی های لنگرود

لنگرود دارای مکان های بی شماری است که همگی دیدنی و جذاب اند از جمله:

روستاهای تپه،خالکیاسر، سیاه منسه، کوشالشاه، گل سفید و پنو ، بازار لنگرود، بازار ماهی فروشان، قلعه دیزبن، خانه دریابیگی، مسجد جامع لنگرود، مسجد آقا سید حسین، بقعه دوازده امام،مسجد آقا شیخ حبیب الله، پار ک فجر،پارک آزادی، تله کابین، سورتمه در نزدیکی لیلاکوه و …

هم چنین برای آشنایی بیشتر مطلب دیدنی های چمخاله را مطالعه نمایید.

دیدگاه‌ها (0)