دانلود رایگان پاورپوینت،دانلود فایل اکسل،دانلود Pdf

دیدنی های ساری استان مازندران

جاهای دیدنی ساری

آبشار اوبن (بولا)

آبشار اوبن ساری یکی از زیباترین و بکرترین آبشارهای ایران، که در عمق جنگل های دودانگه ی ساری واقع شده است. منطقه ی دودانگه در حدود ۶۵ کیلومتری ساری قرار دارد و منطقه ای است کوهستانی و جنگلی که در جنوب شرقی ساری واقع شده است و یک منطقه ی حفاظت شده محسوب می شود.

اوبن در زبان محلی به معنی زیر آب است، این آبشار تمام خزه ای زیبا را بولا هم نامیده اند، ارتفاع آبشار از سطح آزاد در حدود ۱۷۰۰ متر است و آب آن از چشمه های طبیعی که بالاتر از آن قرار دارند تامین می شود، این آب بعد از جاری شدن به شیرین رود، و پس از آن به رودخانه ی تجن سرازیر می شود.

نمای آبشار بر روی خزه های سرسبز بسیار دیدنی است. این منطقه با پوشش گیاهی و جانوری خاصی که دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پوشش گیاهی آن انبوه و متراکم بوده و درختانی مانند راش و ممرز در آن شاخص هستند، از گونه های درختی دیگر می توان به توسکای ییلاقی، بلند مازو و گیلاس وحشی اشاره کرد.

همچنین گونه های جانوری آن نیز شامل حیواناتی مانند: پلنگ، گرگ، شغال، مرال، شوکا، خرس قهوه ای، روباه معمولی، تشی، سمور جنگلی و کبک است. اما گونه های جانوری کمیابی مانند: سمندر تاج دار جنوبی نیز در آن دیده شده است.

 این منطقه در نزدیکی پارک ملی کیاسر و هم مرز با پناهگاه حیات وحش دودانگه، چهاردانگه و منطقه ی حفاظت شده ی پرور است.

از آبشار اوبن تا پارک ملی کیاسر باید یک مسیر پر پیچ‌وخم ۹۸ کیلومتری را در دل جاده‌های زیبا طی کنید. هم چنین فاصله آبشار اوبن تا دریاچه الندان حدود ۱۱۳ کیلومتر است.

مسیر دسترسی اول:
استان مازندران، شهرستان ساری، پل سفید، سنگده در این مسیر از جاده ی فیروز کوه را تا پل سفید ادامه داده و در قسمت پل سفید به سمت شرق خارج شوید، مسیر را ادامه دهید تا سنگده را ببینید، با ادامه دادن مسیر تابلوی سنگده را خواهید دید، مسیر سنگده تا آبشار یک مسیر خاکی اما جنگلی و بسیار زیباست.
مسیر دسترسی دوم:
استان مازندران، شهرستان ساری، منطقه ی دودانگه، روستای میانا
در این مسیر فاصله ی ساری تا منطقه ی دودانگه در حدود ۹۰ کیلومتر راه آسفالت و فاصله ی آبشار میانا تا آبشار ۲۹ کیلومترخاکی است.

دیدنی های ساری استان مازندران : آبشار اوبن

سد سلیمان تنگه یا سد شهید رجایی

یکی از سدهای زیبا و دیدنی ایران سد سلیمان تنگه است که در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان ساری و نزدیکی روستای افرا چال قرار دارد. ساخت این سد که یکی از ۱۰ سد استان مازندران محسوب می شود، از سال ۱۳۳۶ آغاز شد و عملیات ساخت آن تا سال ۱۳۷۰ ادامه پیدا کرد و سرانجام در سال ۱۳۷۶ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. آب سد رجایی از رودخانه‌ تجن بخش دودانگه‌ تامین می گردد و دارای یک نیروگاه تولید برق برای منطقه است.

قایق‌رانی، اسکی روی آب، اتوبوس دریایی و پدال رو در اسکله شیرین رود، ماهی گیری در دریاچه سد و غواصی، پیست تپه‌پیمایی و زمین بازی و ورزش از امکانات این مکان است.

در دهکده‌ آرامش سد، امکان اقامت، رستوران، پمپ بنزین و آلاچیق موجود است.

مسیر دسترسی:

برای دسترسی به سد سلیمان تنگه، خود را به بلوار کشاورز ساری برسانید و از آنجا راهی جاده کیاسر شوید.

پس از طی ۲۳ کیلومتر به روستای تاکام خواهید رسید. در این نقطه دوراهی وجود دارد که تابلوی سد را می‌توان در سمت راست مشاهده کرد. از این دوراهی ۲۵ کیلومتر دیگر پیش برانید تا به سد سلیمان تنگه برسید.

شیرین رود

شیرین رود،در روستای خرم آباد در بخش دودانگه ساری قرار گرفته است .فصله ی آن تا شهرستان ساری ۷۵ کیلومتر بوده. این رود خانه یکی از پر آب ترین  های بخش دودانگه بشمار میرود.

آب این رودخانه از رشته کوه های البرز مرکزی و خطر الراس خرونرو که به آلپ ایران نیز معروف است تامین می گردد.

شیرین رود به علت اینکه از دل جنگل درختان در هم تنیده ی راش و ممرز میگذرد و نور آفتاب خیلی  کمی به آن میتابد بسیار خنک و سرد بود است و دمای آن در اکثر اوقات ۱۰ الی ۱۵ در جه بالای صفر است.

این رود خانه زیبا در مسیر خود از میان صخره های دیدنی عبور میکند که باعث خلق شدن آبشار کوچک و بزرگ میشود. بعضی از این آبشار ها پلکانی و بعضی دیگر دارای حوضچه های نسبتا عمیقی هستن که برای شنا و آب تنی مناسب است.

شیرین رود در تمام طول مسیر خود در جنگل های زیبای راش و ممرز آهسته نجوا میکند. و با رسیدن به روستاهای دودانگه شالیزارهای آنان را سیراب نموده و در نهایت به دریاچه سد سلیمان تنگه میریزد.

مسیر دسترسی

۱_شهرستان ساری،بخش دودانگه، بعد از ۱۲ کیلومتر روستای خرم آباد

۲_شهرستان سوادکوه،جاده ی نزدیک پمپ بنزین پل سفید (جاده دودانگه نیز گفته میشود )،سد فریم صحرا،فریم شهر،روستا خرم آباد.

دیدنی های ساری استان مازندران : شیرین رود

چشمه ورگینه وا

این چشمه که در نزدیکی روستای خوش نشان قرار دارد با نام چمشه گرگین هم شناخته می شود.

جنگل های هیرکانی که اطراف این چشمه را احاطه کرده اند باعث دو چندانی زیبایی این اثر طبیعی شده و همچنین بر محبوبیت آن افزوده اند.

چشمه گرگین در واقع یکی از چشمه های متعدد اطراف رودخانه اشک است. در مسیر این رودخانه اولین چشمه ای که خودنمایی می کند در سمت راست جاده قرار گرفته، اما آب آن با کمک لوله کشی به سمت چپ هدایت شده و در مسیر آن آبشاری کوچک ایجاد شده است که به رودخانه اشک منتهی می شود.

به این منطقه چهل چشمه هم گفته می شود. یکی از مهم ترین ویژگی های این چشمه، خاصیت درمانی آب های آن است که گفته می شود برای درمان رماتیسم بسیار موثر است. 

مسیر دسترسی

چشمه ورگینه وا ساری یا گرگین وا دربخش دودانگه شهرستان ساری و در یک کیلومتری روستای خوش نشان واقع شده است. راه دسترسی به آن آسفالت است.

برای رسیدن به گرگین آباد، از روستاهای محمدآباد، کلامک، خوش رودبار و خوش نشان عبور کرده و از جاده جنب امامزاده درویش محمد وارد مجتمع گرگین آباد می شویم.

اولین چشمه در سمت راست جاده قرار گرفته آب چشمه ورگینه وا بوسیله لوله به سمت چپ جاده هدایت می گردد و در مسیرش آبشار کوچکی را ایجاد کرده و به رودخانه اشک سرازیر می گردد. آب این چشمه برای روماتیسم و درد دندان مفید است.

فاصله چشمه تا ساری حدود ۷۰ کیلومتر می باشد.

دیدنی های ساری استان مازندران : چشمه ورگینه وا

دشت ناز

دشت ناز با وجود بیش از ۴۴۷ گونه گیاهی، در دل جنگل‌های هیرکانی و در قلب کوهستان مکانی منحصر‌به‌فرد و ویژه و پناهگاهی برای گونه‌های مختلف جانوری می باشد.

 دشت ناز بیشتر به‌واسطه حضور گونه‌ای نادر از گوزن با نام گوزن زرد شهرت دارد. پناهگاه دشت ناز ساری زیر نظر سازمان محیط‌زیست است و تردد به این پناهگاه به واسطه اکوسیستم خاص بدون مجوز این سازمان امکان‌پذیر نیست.

پناهگاه دشت ناز ساری با مساحتی در حدود ۵۶ هکتار ، از شمال شرقی شهر ساری قابل دسترس است. این پناهگاه در شهرستان میاندرود و جاده‌ای منتهی به دریا قرار دارد.

دشت ناز به واسطه تنوع و شرایط مساعد اکوسیستم میزبان گونه‌های جانوری مهم و مختلفی از جمله گوزن زرد، گربه جنگلی، مرال، شوکا و قرقاول است. از میان این‌گونه‌ها، آنچه منجر به شهرت هرچه بیشتر این پناهگاه شده، گوزن زرد است.

مسیر دسترسی

از ساری با طی مسافتی در حدود ۱۰ کیلومتر در جاده ساری به گوهرباران به‌سمت شهر نکا می‌روید و به چهارراه شهر سورک می‌رسید. اگر در این چهارراه مسیر خود را به‌سمت چپ منحرف کنید، به شرکتی به نام «نکا چوب» خواهید رسید. با عبور از این شرکت و ادامه مسیر، به روستای اسلام آباد و منطقه شهریار کنده خواهید رسید که از آنجا با طی مسافت کمی می‌توانید خود را به دشت ناز ساری برسانید.

دیدنی های ساری استان مازندران : دشت ناز

تالاب حمیدآباد

تالاب حمیدآباد از جاذبه‌های زیبای گردشگری در مازندرانمحسوب می‌شود که در جاده دریای ساری به سمت خزرآباد در روستای سرسبز و زیبای حمید آباد در ۲۳ کیلومتری ساری قرار دارد. این تالاب پوشیده از گلهای نیلوفر آبی بوده که در زمان باز شدنشان جلوه خاصی به این تالاب و این منطقه می بخشند.

گونه‌های مختلف پرندگان در این تالاب زندگی می کنند که زیبایی این منطقه را چندین برابر کرده‌اند. در ادامه این مسیر هم به مجموعه تاریخی فرح آبادو ساحل دریای خزر می‌رسید. بد نیست بدانید که تالاب وسعتی در حدود ۱٫۵ کیلومتر مربع دارد.

تالاب حمید آباد عمدتا توسط نیلوفرهای آبی پوشیده شده است، گیاهانی آبزی و پایا با برگهایی که دارای گلهایی از تیپ مارپیچی یا حلقوی و سه پر هستند و برگچه‌های آزاد یا چسبیده بهم دارند. در ایران سه جنس با ۴ گونه از این تیره در آبهای راکد و شیرین شمال و غرب کشور می‌رویند، همچنین در حاشیه تالاب گیاه نی به وفور یافت می‌شود.

مسیر دسترسی:

برای رسیدن به این منطقه جاده دریا را در پیش بگیرید و پس از عبور از پمپ بنزین تابلو روستای دارمیزکنده را مشاهده کرده و دور برگردان را دور زده و در راه بعد از عبور از کارخانه چسب رازی به مقصد می رسید.

دیدنی های ساری : تالاب حمیدآباد

آبشار ارزفون

این آبشار در مازندران، شهرستان ساری، بخش کلیجان رستاق واقع شده است.

روستای ارزفون از مناطق جذاب و سرسبز در ساری است که فاصله کمی تا مرکز شهر ساری دارد.

برای رسیدن به این روستا باید نزدیک به ۱۷ کیلومتر از مرکز شهر فاصله گرفته تا وارد این منطقه خوش آب و هوا و دیدنی شوید. روستای ارزفون در منطقه کلیجان رستاق قرار دارد. بهترین راه دسترسی به روستا، مراجعه به جاده ۷۰ آسیا و سپس، جاده پنده کلا و ارزفون است.

فاصله آبشار ارزفون تا دریاچه گل پل قائم شهر، حدود ۷۴ کیلومتر است.

چشمه و آبشار مازیار

چشمه و آبشار مازیار مکانی دیدنی و چشم نواز در جنگل میاندورود و در فاصله ۱۳ کیلومتری از روستای دارابکلا قرار دارد که محل تامین آب کشاورزی بخشی از کشاورزان روستاهای مرسم، اوسا و دارابکلا است. فاصله روستای دارابکلا تا ساری حدود ۲۴ کیلومتر است.

دارابکلا روستایی در بخش مرکزی شهرستان میاندورود شهرستان ساری در استان مازندران در ایران است. روستای دارابکلا از نظر تقسیمات سیاسی جز روستای کوهدشت غربی جزء بخش مرکزی شهرستان میاندرود است. روستای دارابکلا چون مرواریدی در دل طبیعت می درخشد این روستا بین شهرستان در ساری و نکا قرار دارد و از شمال به اسلام آباد، از جنوب به اوسا، از شرق به جامخانه و از غرب به روستای لالیم متصل است . روستای دارابکلا بزرگترین روستای شمال کشور است که حدود ۵۲۰۰ هکتار وسعت دارد.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده

پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر است.

برای بازدید از این محدوده از ساری تا سمسکنده بروید و سپس با یک جاده روستایی به درون محوطه دسترسی خواهید داشت. از گونه‌های مهم گیاهی می‌توان از ممرز، انجیلی، توسکا، تمشک و لیلکی و از گونه‌های مهم جانوری می‌توان از گوزن زرد، مرال، شوکا، قرقاول، انواع پرندگان شکاری، شغال، گربه جنگلی، سنجاب و سمور جنگلی، گراز، عقاب جنگلی، جغد، کبوتر جنگلی و گرگ نام برد.

جاهای دیدنی ساری: پناهگاه حیات وحش سمسکنده

تالاب سراندون و بالندون

تالاب سراندون و بالندون مجموعه تالابی با دو بخش جنوبی (سراندون) و شمالی (بالندون) بوده که در فاصله ۲۵ کیلومتری ساری به طرف بابلسر، در نزدیکی روستای سید محله قرار دارد.

وسعت آن‌ها حدود ۳۰ هکتار و عمق متوسط‌شان یک متر برآورد می‌شود. این مجموعه تالاب‌ در زمستان و پاییز پرآب و در بهار و تابستان به‌علت استفاده‌های زراعی کم‌آب است. درون و پیرامون دو بخش تالاب نیزار و گیاهان مردابی روییده‌اند و با مرغزار و شالیزار احاطه شده‌اند.

این مجموعه از تالاب‌ها به دلیل اقلیم مناسب، آب شیرین، پوشش گیاهی و مواد غذایی کافی، زیستگاه پرندگان و آبزیان است. همچنین در فصول پاییز و زمستان این منطقه مامن مرغان مهاجر از جمله قو، مرغابی، قره غاز و پرلا می‌شود. دسترسی مناسب، محوطه سرسبز و دلنشین و مناظر بکر و وحشی از ویژگی‌های مهم منطقه هستند.

پارک جنگلی شهید زارع

پارک شهید زارع یک پارک جنگلی زیبا با فضایی سرسبز و دل‌باز است و از بهترین دیدنی های شهرستان ساری محسوب می گردد. این پارک جنگلی در بخش شرقی شهرستان ساری و رود تجن واقع شده است. پارک جنگلی شهید زارع با مساحت ۷۰ هکتاری، در سه کیلومتری ساری و جاده ساری ـ بهشهر واقع شده و در سال ۱۳۴۴ برای جلوگیری از نابودی جنگل‌ها احداث شد.

منظره‌ی این پارک جنگلی بسیار چشم‌نواز و ویژه است و بهترین مکان برای وقت‌گذرانی و طبیعت‌گردی و همچنین کمپ زدن به شمار می‌رود. 

ساحل فرح آباد

فرح‌آباد ساری شهری در استان مازندران است که در شمال شهر ساری قرار دارد و مرکز بخش رودپی شمالی در شهر ساری می‌باشد.

ساحل فرح آباد( خزر آباد) ساحل بسیار معروف در ۲۳ کیلومتری شهر ساری میباشد طوریکه اگر امتداد جاده دریا را از میدان فرح آباد تا ساحل در نظر بگیریم جاده به انتها میرسد و به دریا ختم میشود.

تالاب سادوا

تالاب سودا منطقه ای خوش آب و هوا و مرتفع در جنوب شرقی ساری واقع در شهرستان چهاردانگه است. این تالاب در شمال مرز بین ساری و سمنان قرار دارد و علاوه بر جنگل های اطراف که منظره ای بکر و دیدنی را به وجود می آورند، در اطراف تالاب دشت ها و مناطق جذابی برای اتراق وجود دارد.

جهت دسترسی به این تالاب، می بایست در جنوب ساری وارد جاده ۷۰ آسیا شوید تا در انتهای جاده، ۱۰ کیلومتر مانده به جاده دامغان، راهی مسیر دسترسی به روستاهای واوسر نو، میرافضل، تبله بن و بالا ده شده و در شمال روستای بالا ده، به تالاب دسترسی داشته باشید.

تالاب سادوا در دره میان دو کوه مرتفع قرار دارد و به لطف ارتفاع، آب و هوای دلنشینی بر منطقه حاکم می باشد. این تالاب برای روستای بالاده و مناطق اطراف از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چراکه آب شرب مناطق اطراف را تامین می کند. دیدنی های فراوانی در اطراف تالاب از جمله جنگل های کهنسال چهارنو، منطقه شاهدژ و … وجود دارد.

منطقه محافظت شده رودخانه تجن

این رود، از کوه نیرآباد سرچشمه می‌گیرد، پس از طی مسیری کوهستانی وارد دره تجن می‌شود، در امتداد مسیر کیاسر-ساری به طرف شرق ساری جریان پیدا می‌کند و سرانجام به دریای خزر می‌ریزد. به دلیل هم‌جواری با جاده، در مسیر رودخانه تجن می‌توان چشم‌اندازهایی زیبا مثل دره، شالیزار، جنگل و پل‌های ویژه نواحی روستایی-جنگلی را مشاهده کرد. این رودخانه انواع ماهی قزل‌آلا و ماهی آزاد را در بالادست خود جای داده است و انواع کپور نیز در پایین دست آن زندگی می‌کنند. 

دره ارگت دودانگه

دره ارگت منطقه ای خوش آب و هوا و بکر در بخش دودانگه واقع در جنوب ساری است که به خاطر ارتفاع از سطح دریا، آب و هوای دلنشینی هم بر منطقه حاکم است.

این دره جزء منطقه محافظت شده دودانگه است و دارای حیوانات مختلفی از جمله گرگ، گوزن، شوکا، پلنگ، خرس، عقاب طلایی، انواع مارها و غیره می باشد. برای دسترسی به دره، باید مسیری نیم ساعته را در میان جنگل ها پیاده روی کنید تا در نهایت، به منطقه ای بکر به همراه آبشار زیبا و غار دیوخانه برسید.

مجموعه تاریخی فرح آباد

مجموعه تاریخی فرح آباد در زمان‌های گذشته بندری پر رفت و آمد برای تجاران و بازرگانان بوده است. ساخت این بنا در سال‌های ۱۰۲۰ تا ۱۰۲۵ در زمان شاه عباس صفوی بوده ، در مکانی که پیش از آن روستایی به نام «طاهان» بود. شاه عباس صفوی که این مکان را موقعیتی مناسب برای بندری تجاری تشخیص می‌دهد، دستور ساخت بناهایی همچون مسجد، ساختمان‌های دولتی، کاروان‌سرا، پل، بازار، حمام، کاخ و بسیاری مکان‌های دیگر را در آنجا صادر می نماید. این بنا در زمان شاه عباس صفوی به‌دلیل رونق فراوان به شهر دارالسرور و دارالسلطنه نیز شهرت داشته است. این منطقه در آغاز با نام فرح باد شهرت پیدا کرد و بسیاری علت نامگذاری آن را بادهای خنکی می‌دانستند که از سمت دریا می‌وزید. در گذر زمان این واژه در میان مردم به فرح آباد تغییر می‌کند.

متاسفانه بخش‌های زیادی از مجموعه تاریخی فرح آباد از جمله کاخ جهان‌نما که قصر شاه عباس بوده، در طی حمله روس‌ها از بین رفته و امروزه تنها دیواری از این قصر، بخشی از پل شاه عباسی و حمام دوره صفوی باقی‌مانده است. این بنا در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این مجموعه در ۲۴ کیلومتری دشت ناز ساری قرار دارد.

این مجموعه در مازندران، ساری، کیلومتر ۲۵ جاده ساری به فرح آباد، مجموعه تاریخی فرح آباد قرار دارد.

خانه تاریخی فاضلی

این خانه تاریخی بنایی متشکل از دو عمارت از دوره تاریخی مختلف می باشد. این بناها در دوره‌های قاجار و پهلوی ساخته شده‌اند و هرکدام نماینده‌ای از معماری زمانه خود محسوب می گردند. خانه تاریخی فاضلی متعلق به خاندان فاضلی‌ها و صاحب این ملک معلم بوده است. این عمارت در سال ۱۳۹۱ به‌مدت دو سال مورد مرمت قرار گرفت. خانه تاریخی فاضلی با در نظر گرفتن زیرزمین در سه طبقه طراحی شده است و دارای سه حیاط است. این بنا به واسطه شیوه تزیینات آجری، شیشه‌های رنگی و نقش و نگارهای اسلیمی زیبا نمایان‌گر هنر و معماری ایرانی است. عمارت فاضلی در فاصله ۳۴ کیلومتری (۴۰ دقیقه) پناهگاه حیات وحش دشت ناز قرار دارد.

مسیر دسترسی

ساری، میدان ساعت، خیابان انقلاب، محله آب‌انبار نو، خانه تاریخی فاضلی

خانه تاریخی کلبادی

خانه تاریخی کلبادی از آثار به جا مانده از دوره قاجار محسوب می گردد. این خانه به جهت معماری الهام گرفته از تکایای دوره قاجار و شامل دو بخش اندرونی و بیرونی است. این عمارت یکی از زیباترین بناهای محله آب‌انبار نو ساری است که سقفی سفالی دارد. در این بنا مصالحی همچون آجر و چوب و سفال به کار رفته است. خانه کلبادی در سال ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۴۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مسیر دسترسی

ساری، میدان ساعت، خیابان انقلاب، محله آب‌انبار نو، خانه تاریخی کلبادی

خانه رمدانی

خانه رمدانی از بناهای به‌جامانده از دوره قاجار است . این عمارت متشکل از دو ساختمان و یک حیاط مرکزی است. بنای دو طبقه‌ای که در جلو قرار دارد با سردری زیبا درواقع نقش ورودی و هشتی بنا را ایفا می کند. این فضا جهت استراحت مراجعه‌کنندگان و انجام اموری که نیاز به وارد شدن به خانه را نداشته در نظر گرفته شده و اتاق‌های طبقه فوقانی با تزئینات زیبای چوبی، پنجره‌های ارسی و نورگیرهای گچی محل اسکان مهمانان بوده است.

بنای دوم که در پشت با یک فاصله قرار دارد، در دوره پهلوی اول، دستخوش تغییرات اساسی شده است. در سال‌های اخیر تمام اندودهای داخلی حذف و طاق نماهای دوره قاجاری از زیر آن نمایان گشته است. این بنا در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۵۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه سردار جلیل

خانه سردار جلیل مربوط به دوره قاجار و متعلق به لطفعلی خان سردار جلیل (سالار مکرم) از امرای با نفوذ ارتش وقت بوده است. خانه سردار جلیل تنها بنای خشتی سه طبقه در دوران خود محسوب می‌شد.

این عمارت دارای یک حیاط بزرگ با مساحت ۲۵۰۰ متر مربع است. این خانه را بیش از ۱۱۵ سال پیش استادان اصفهانی که گروهی از معماران و نجاران بودند ساختند. تمام بنا با خشت خام چیده شده و نمای آن‌ را با آجر، آهک و ساروج تزئین کرده‌اند و قطر دیوارها بین ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر است.

بنا بدون استفاده از آهن ساخته شده و بالای درب‌ها و پنجره‌ها را طاق‌نمای قوسی کار کرده‌اند، با چوب‌های آزاد و کاج در و پنجره و ستون‌های ایوان طبقه سوم و زیر سقف را ساخته‌اند و با قراردادن یک سفالین عظیم، روی آن را پوشانده‌اند. سردار جلیل که از فرماندهان و فرمانداران محلی بوده، بخش بزرگی از منطقه ساری تا هزار جریب و دودانگه را اداره می‌کرده است.

مسیر دسترسی

ساری-خیابان جمهوری، کوچه سردار

برج سلطان زین‌ العابدین

برج سلطان زین‌العابدین در شهر ساری در استان مازندران قرار دارد و یکی از بناهای تاریخی و قدیمی این استان است. قدمت بنای برج سلطان زین‌العابدین مرعشی به اواسط قرن نهم هجری قمری و به زمان آق قویونلو‌ها برمی‌گردد. ساختمان این برج با ارتفاع تقریبی ۲۰ متر، متشکل از سه قسمت بدنه، گردنه و گنبد هرمی شکل هشت وجهی است که تزئینات آجری آن به شیوه مقرنس‌کاری در بدنه و گردنه هر ضلع، به طرز زیبایی صورت گرفته و نظر هر بیننده­‌ای را جلب می­ کند. روزنه یا پنجره­‌هایی در اضلاع گردنه بنا، به منظور تأمین روشنایی داخل صحن بقعه نیز تعبیه شده است.

این بنا به خاطر شیوه معماری و گنبد هرمی شکل هشت وجهی و همچنین تزئینات کاشی‌کاری، صندوق و در نفیس چوبی، در ردیف بهترین ابنیه تاریخی مذهبی ساری به‌شمار می‌آید. این مکان مقبره زین‌العابدین مرعشی است. سابقاً نیز گورهای نمادین دو نتیجه کمال‌الدین مؤسس سلسلهٔ مرعشی را در خود جای داده بود.آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام وزیری

حمام وزیری مربوط از بناهای دوره قاجار بوده و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گرمخانه حمام وزیری نیز مانند سربینه به صورت هشت ضلعی بوده و در انتهای ضلع جنوبی آن خزینه‌های آب گرم وسرد قرار گرفته در قسمت جنوبی بنا اطاقی مستطیل شکل که کف آن از همه قسمت‌های بنا پایین‌تر می باشد به عنوان (تون) یا گرمابه حمام کاربری داشته ورودی آن خارج ازحمام و در ضلع شرقی است.

حمام وزیری در گذشته در جوار خانه وزیری قرار داشت و روزگاری نیز قسمتی از این خانه بوده است و از همین رو به حمام وزیر معروف است.

برج رسکت

رسکِت یکی از با اهمیت‌ترین برج‌های آجری ایران و دارای اعجاز هندسی و معماری بی همتایی است. احتمالا ‌این بنا مدفن شهریاری از خاندان باوندیان مازندران بوده که در قرن پنج هجری قمری بنا شده است.

یکی از دلایل ارزشمندی برج، برخورداری از کتیبه‌ای به خط پهلوی است که البته قابلیت خواندن ندارد. وجود این خط پس از پنج قرن بعد از ساسانیان، نشانه‌ تداوم سنت‌های پیش از اسلام در این منطقه است.

یکی دیگر از برج‌های هم‌دوره با رسکت در استان مازندران، برج لاجیم است. این برج نیز به خاندان باوندیان نسبت داده می‌شود. خاندان باوندی از دوره ساسانی در این منطقه از کشور حضور داشتند. آن‌ها با ورود اسلام، مسلمان شدند و حدود ۷۰۰ سال در مازندران حکومت کردند. این برج در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ با شماره ثبت ۱۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

مسیر دسترسی

برج در ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهرستان ساری، بخش دودانگه، روستای رسکت واقع شده است.

از طریق بلوار کشاورز، راهی مسیر کیاسر شوید. در این جاده به دوراهی کیاسر و سد سلیمان تنگه خواهید رسید. مسیر خود را سمت سد سلیمان تنگه ادامه دهید. بعد از سد سلیمان تنگه، خروجی رسکت را پیش بگیرید تا به روستای رسکت برسید.

شاطر گنبد

شاطر گنبد یا گنبد شاطر بنایی آرامگاهی و متعلق به قرن نهم هجری قمری (عصر تیموریان) بوده که در یک کیلومتری جنوب شهر ساری قرار دارد. این سازه تاریخی برای مدت طولانی در محاق قرار داشت و به دلیل عدم توجه به آن دچار آسیب‌های فراوان شده است.

برج شاطر گنبد واقع در گنبد محله، جنوب شرقی روستای بالادرزا و در یک کیلومتری جنوب شهر ساری، در حاشیه غربی رودخانه تجن، ازجمله بناهای آرامگاهی با ارزش منطقه می باشد.

این بنا چهار ضلعی بوده و از آجر و گچ ساخته شده است. تزئینات این بنا در محل اتصال ساقه به گنبد عبارت است از یک قطار قرنیز گچ‌کاری شده، سینه کفتری و بالای هر قرنیز، یک ردیف قرنیز نیمه بیضی است. در ورودی بنا در جهت شرقی قرار دارد. این بنا در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۶۴ با شمارهٔ ثبت ۱۶۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

میدان ساعت

از مهمترین و معروف ترین جاذبه های شهر ساری میدان ساعت ساری است. این میدان نه تنها برای شهر ساری بلکه در شمال ایران نمادی زیبا و با شکوه است. این میدان قدمتی نزدیک به ۹۰ سال دارد.

میدان ساعت ساری در مرکز شهر ساری قرار دارد. سازه ای زیبا و سفید رنگ است و ساعت بزرگی با عقربه های بزرگ که از دور نیز عقربه های آن قابل مشاهده است، در قسمت بالای آن قرار دارد. این ساعت یک ساعت صدا دار است و با تغییر ساعت صدای آن به گوش می‌رسد.

در ابتدا برجی که تحت تاثیر معماری ایرانی و اروپایی بود در این مکان ساخته شده بود که بعدها تخریب گشت و دوباره در سال ۱۳۵۵ ساخت برج ساعتی دیگر شروع و در سال ۱۳۵۷ ساخت آن به اتمام رسید. چند سالی بود که صدای آن قطع شده بود ولی اکنون دوباره صدای آن شنیده می‌شود و این صدا زمانی به گوش می‌رسد که ساعت تغییر کند. برج جدید ساعت در مقایسه با نمونه قبلی آن مستحکم تر است و تعداد ساعت های آن از ۲ تا به ۴ تا افزایش پیدا کرده است.

مسجد جامع شاه عباسی

مسجد جامع شاه عباسی (Shah Abbasi Mosque) یا مسجد جامع فرح آباد از جمله اماکن تاریخی ساری است. مسجد شاه عباسی که امروزه مسجد امام حسن مجتبی (ع) نام دارد، در مجموعه فرح آباد قرار دارد. این مجموعه در واقع در زمان حکومت صفویان ساخته شده است ولی در سالهای بعد به دلیل حمله قزاق ها از رونق افتاد و خالی از سکونت شد. مسجد فرح آباد ساری در دوره زندیه و همچنین یکبار هم در دهه هشتاد مورد بازسازی قرار گرفت.

مسجد جامع شاه عباسی ساری از حیث معماری در سبک و سیاق مساجد اصفهان ساخته شده است. داخل حیاط حوضی در وسط حیاط قرار دارد و دورتا دور حیاط اتاق هایی وجود دارد که برای اقامت و یا کلاس درس طلاب به کار می‌رفت. این مسجد گنبدی بزرگ دارد که نمای بیرونی آن ساده و آجری است. در درون مسجد نیز دیوارها نمای آجری ساده دارند. از حیاط که به نمای مسجد نگاه کنید به جز ایوان ورودی مسجد که بزرگ و باشکوه است چهار ایوان نیز دیده می‌شود. این مسجد که قدمتی نزدیک به ۴۰۰ سال دارد.

آب انبار نو

آب‌انبار نو که به زبان محلی به آن نو ‌انبار گفته می‌شود، در خیابان قارن، در محله‌‌ای به همین نام واقع شده است و یکی از جاذبه‌های تاریخی ساری به ‌حساب می آید. این آب‌انبار را خورشید خانم (از خاندان کنی‌ها) در زمان قاجاریه ساخته است.

‌تمام اجزای آن، ازجمله مدخل، پلکان، پاشیر و قسمت انبار آب (که با پوشش گنبدی ‌ساخته شده است) پا برجا است، ولی مدخل آن با آجر و سیمان مسدود شده است. مدخل ‌آن در کوچه قرار دارد که بالای سردرب آن، نشانه‌هایی از تزئینات کاشی‌کاری مشاهده می‌شود و سایر قسمت‌های آب‌انبار در خانه شخصی واقع شده است.

آب‌انبار نو از بزرگ‌ترین آب‌انبارهای شهر و دارای سقف گنبدی و هشت پنجره نورگیر برای تهویه است. ارتفاع آب‌انبار تا بالای نورگیر ۲۱ متر و ارتفاع مخزن آب حدود ۱۳ متر و اندود داخل مخزن از جنس ساروج است. در طرفین سردر آب‌انبار نیز دو اطاق‌نما با تزئینات کاشی معرق دیده می شود.

سایر دیدنی های ساری

علاوه بر مکان های دیدنی که در این مطلب و هم چنین در دیدنی های کیاسر استان مازندران ( شامل پارک ملی کیاسر، دریاچه الندان، مرقله، آبشار سنگ لوه، روستای ازنی، جنگل پله، آبشار اوپاش پاش، دریاچه چورت، آبشار نوک پشت،آبشار بندگاه، آبشار کارنام، آبشار امدوا،باداب سورت) عنوان شد، شهر ساری جاهای دیدنی بیشماری دارد. از جمله میتوان به مکان های زیر اشاره کرد:

پارک ملل، امامزاده یحیی، امامزاده عباس، روستای ورند، روستای جورجاده، روستای ایلال، روستای سیاوشکلا، روستای کلقوچال، روستای سقندیکلا، روستای کرسام، روستای میانا، روستای پارتکلا، روستای مسکوپا، روستای سرخولیک، روستای چاچکام،روستای خارخون، روستای کرچا، روستای آهو دشت، روستای اسکارد،روستای پاجی، روستای طبقده و دهستان بنافت و …

دیدگاه‌ها (0)