دانلود رایگان پاورپوینت،دانلود فایل اکسل،دانلود Pdf

دیدنی های سوادکوه استان مازندران

آبشار پلنگ دره

آبشار پلنگ دره در استان مازندران واقع است. این آبشار در نزدیکی شهر شیرگاه از توابع سواد کوه قرار دارد. آبشار در حدود ۸ متر ارتفاع دارد و بر روی یک حوضچه سنگی می‌ریزد.

در میان جاهای دیدنی شیرگاه، آبشار پلنگ دره خودنمایی می‌کند. زیباترین جنگل‌های شیرگاه در قسمت شرقی شهر واقع شده‌اند و بهترین مسیر دسترسی به آن جاده فیروزکوه و مسیر جاده فرعی کنار پل آهنی است. این جنگل فقط ۱۳ کیلومتر از شیرگاه فاصله دارد. اگر مسیر رودخانه را دنبال کنید در انتهای آن منظره‌ای زیبا یعنی آبشار پلنگ دره با درازای ۸ متری را خواهید دید.

برای رسیدن به ورودی جنگل پلنگ دره پس از عبور از شهر شیرگاه در سمت چپ به مسیر جاده فرعی وارد شوید. این جاده فرعی در جوار پل آهنی شهر شیرگاه قرار دارد. در ابتدای این مسیر فرعی تابلوی محیط بانی به چشم می‌خورد. پس از یک ساعت رانندگی در این مسیر خاکی و گذشتن از روستای «نفار» به شروع مسیر پیاده روی در جنگل خواهید رسید. طول این مسیر در حدود ۱۳ کیلومتر است؛ اما مسیر خاکی است و در زمان بارندگی لغزنده می‌شود. پس از ورود به جنگل در امتداد رودخانه پلنگ دره به آبشار خواهید رسید.

آبشار انجلی کا سوادکوه

آبشار انجلی کا سوادکوه یکی از خاص‌ترین جاذبه‌هایی است که در این منطقه قرار دارد. این آبشار ۲۲۰ متری که از آن به عنوان بلندترین آبشار منطقه لفور یا با نام انجلی کا یاد می‌شود.
در این منطقه آبشارهای متعددی مانند آبشار آهکی وجود دارد که اقلیم مرطوب و پر بارش رودخانه‌های زیادی را در کوهستان روان کرده است. این رودخانه‌ها اکثراً از دل کوه بیرون می‌آیند و هر جا که کوه سرسختانه در برابر فرسایش مقاومت کرده باشد، صخره‌های بزرگی وجود دارد و آبشارها را به وجود آورده است.

آبشار انجلیکا را می‌توان از مسیرهای گالش کلا، رئیس کلا و کالی کلا به سمت آن راه پیدا کرد. این آبشار سه کیلومتر بیشتر با روستای کالیکلای لفور فاصله ندارد.
علاوه بر آبشار، درختان و بوته‌های سرسبز روی زمین، هم چنین خزه‌هایی که بر دل این صخره‌ها روییده‌اند و فضای سنگی و سخت آن را پوشیده‌اند، به زیبایی طبیعت افزوده‌اند.

آبشار اسکلیم (آهکی)

شهرستان سوادکوه شمالی با مرکزیت شیرگاه، از شهرهای استان مازندران است که از بخش‌های نارنجستان و مرکزی تشکیل شده است. این شهر از سمت شمال به شهرستان قائمشهر، از سمت جنوب به شهرستان سوادکوه، از سمت غرب به شهرستان بابل و از سمت شرق به شهرستان ساری محدود می‌شود.

دهستان لفور با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری متعدد از مقاصد گردشگری سوادکوه شمالی به شمار می‌رود. از جاذبه‌های این منطقه جنگل‌های لفور، دریاچه و سد البرز یا سد لفور و آبشار اسکلیم رود است.

لفور به‌دلیل داشتن‌ آبشارهای متعدد به سرزمین آبشارها معروف شده است؛ چنانچه ۸۴ آبشار که از زیباترین آبشارهای مازندران و ایران محسوب می‌شوند در لفور جای دارند.

این آبشار به سبب آهکی بودن و به‌خاطر داشتن املاح آهکی، خواص درمانی فراوانی دارد. آبشار اسکلیم با توجه به محل قرارگیری و مشخصه‌های زیبایی‌شناسی، از سایر آبشارها متمایز شده و به عروس آبشارهای سوادکوه شهرت یافته است و از زیباترین آبشارهای منطقه لفور نیز به شمار می‌رود. اسکلیم تماشایی، ۳۲ متر ارتفاع دارد که به‌صورت پلکانی و طبقه‌ای است. این آبشار در مسیر خود تا رسیدن به رودخانه اصلی اسکلیم رود، آبشارها و حوضچه‌های کوچک و زیبایی را به‌وجود آورده است.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به اسکلیم رود، جاده‌ تهران- فیروزکوه را به‌سمت منطقه سوادکوه و شیرگاه پیش بگیرید. در مسیر حرکت خود به‌سمت سوادکوه، از شهر دماوند، فیروزکوه، ورسک، پل سفید، زیرآب و شیرگاه عبور خواهید کرد.

سپس برای رسیدن به پای آبشار باید دو تا سه ساعت جنگل‌پیمایی کنید و خود را به رودخانه‌ اصلی اسکلیم برسانید. در این مسیر قبل از رسیدن به آبشار اصلی، چندین آبشار و حدود ۲۰۰ حوضچه‌ آهکی زیبا را خواهید دید.

آبشار گزو

آبشار گزو یکی از دیدنی های سوادکوه استان مازندران است که در دل جنگل سرسبز و هیرکانی لفور جای گرفته است. این آبشار در فاصله ۱۵ کیلومتری بخش شیرگاه از توابع شهرستان سوادکوه شمالی، ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب و در منطقه‌ای بکر با آب‌وهوای کوهستانی قرار دارد. 

آبشار گزو به‌دلیل قرارگرفتن در منطقه‌ای بکر و جنگلی کمتر شناخته شده است و مسیر دسترسی به آن نیز کمی دشوار، اما با صفا و سرسبز است. آبشار زیبا و مرتفع گزو از دو آبشار تشکیل شده است. آبشار اول پنج متر ارتفاع و آبشار دوم حدود ۴۳ متر و درمجموع ۴۸ متر ارتفاع دارد. در پایین دست گزو حوضچه‌ای پر آب تشکیل شده که بهترین مکان برای فرار از روزهای گرم بهار و تابستان و آب‌تنی در آب خنک و روح‌بخش آن است.

مسیر دسترسی:

مسیر اول: بعد از شیرگاه از طریق جاده لفور و جاده کارسنگ که در پشت سد البرز قرار دارد وارد جنگل لفور شوید و ۱۸ کیلومتر جاده خاکی را در این جنگل جادویی پیش بروید.

در طول مسیر، دوراهی‌های متعدد و تابلوهایی خواهید دید که شما را به طرف امامزاده گزو راهنمایی می‌کند. با توجه به این تابلوها راه را تا رسیدن به امامزاده برادران گزو ادامه دهید. از این مکان تا پای آبشار بیشتر از نیم ساعت پیاده‌روی به‌سمت پایین جنگل با یک شیب نسبتا تند در پیش دارید.

مسیر دوم: راه دیگر برای رسیدن به آبشار گزو، مسیر جمشید آباد در پنج کیلومتری زیرآب است که این جاده نیز در نهایت به همان مسیر لفور و کارسنگ منتهی می‌شود.

دیدنی های سوادکوه استان مازندران: آبشار گزو

آبشار زال

آبشار زال که با نام های آبشار زال دره بابل و زال دره سوادکوه شناخته می شود در غرب شیرگاه، جنوب غربی قائمشهر و جنوب شرقی بابل واقع شده است، برای رسیدن به این محل صعب العبور و البته فوق بکر، نیاز به یک ساعت پیاده روی در مسیرهای جنگل و پر چالش خواهید داشت.

آبشار ترز

مجموعه آبشارهای ترز در شهرستان سوادکوه، میان جنگل‌های هیرکانی و در منطقه لفور قرار دارند. سوادکوه شهری بسیار زیبا در استان مازندران و همسایگی استان سمنان است. این منطقه از شرق به ارتفاعات دودانگه و شهر ساری، از غرب به شهرستان بابل، از شمال به شهرستان قائمشهر و از جنوب به شهرستان فیروزکوه می‌رسد.

 این آبشار در مناطق مرتفع لفور جای گرفته است. برای دسترسی به این آبشار تماشایی، لازم است از میان جنگل‌های هیرکانی و حاشیه رودخانه بابلرود عبور کنید.

در جنگل لفور برای رسیدن به آبشار ترز، باید حدود ۴۰ دقیقه در مسیری مال‌رو با شیبی ملایم پیاده‌روی کنید. پیمودن این راه برای کسانی که عادت به پیاده‌روی سبک روزانه دارند کار راحتی است. مسیر به‌جز در قسمتی که باید از تپه‌ای کوچک بالا و بعد پایین بروید، نسبتا هموار است. البته همین نیاز به پیاده‌روی سبب شده است که آبشار‌های ترز کمتر شناخته شده باشند.

بعد از طی چندین متر در جنگل، به رودخانه بابلرود می‌رسید. آب آبشار‌های ترز به بابلرود می‌ریزد. این رود خود راهنمایی برای رسیدن به آبشار است؛ البته حرکت به سوی آبشار ترز برعکس جریان آب است.

در میان راه، برای رسیدن به آبشار ترز، باید از روی رودخانه بابلرود عبور کنید. دو راه وجود دارد؛ عبور از پل چوبی قدیمی رودخانه که گذشتن از آن نیاز به کمی شجاعت و البته احتیاط دارد یا گذر از بخش کم‌عمق رودخانه. 

در کنار رودخانه و حدودا ۲۵۰ متر بعد از پل، یکی از آبشارهای ترز دیده می‌شود که آبشار اصلی نیست و باید به مسیر خود ادامه دهید. بعد از ۱۵ دقیقه پیاده‌روی، آبشار اصلی ترز با ارتفاع حدودا ۲۰ متر خودنمایی می‌کند. این آبشار از نوع دم اسبی است.

آبشار ترز در میان درختان فرو می‌ریزد و دیواره‌های آن را خزه‌ها فرا گرفته‌اند. ترز آبشاری آهکی است و در طول سال‌های زیاد، دیواره چند طبقه آهکی پشت آبشار ایجاد شده است.

آلاشت

شهر آلاشت در استان مازندران و منطقه مرکزی شهرستان سواد کوه قرار دارد. ارتفاع شهر آلاشت از سطح دریا ۱۹۰۰ متر است و در دامنه شمالی فیروزکوه قرار دارد. این شهر خوش‌آب‌و‌هوای ییلاقی با ساری ۱۰۷ کیلومتر فاصله دارد و به پل ورسک نزدیک است.

پس از عبور از شهر فیروزکوه و زیرآب استان مازندران به شهر پل سفید خواهید رسید. بعد از عبور از این شهر وارد دوراهی آلاشت در سمت چپ جاده (روبه‌روی پلیس راه) شوید و حدود ۳۷ کیلومتر را در جاده فرعی و پیچ‌وخم‌هایش برانید تا پس از ۴۵ دقیقه به آلاشت برسید.

آلاشت در زبان مازندرانی به‌معنای «آشیانه عقاب» است و از آنجا که عقاب‌های زیادی در کوه‌ها و تپه‌های اطراف آشیانه دارند، به این شهر آلاشت گفته می‌شود.

جنگل راش سنگده

جنگل راش در استان مازندران و در بخش دودانگه شهر ساری و در نزدیکی روستای سنگده قرار دارد و یکی از جاذبه‌های بکر طبیعت‌گردی و دیدنی های سوادکوه محسوب می‌شود. 

با عبور از فیروز کوه مسیر خود را به سوی ورسک، ارفع ده و شورمست ادامه دهید. بعد از شهرک صنعتی شورمست و قبل از پمپ بنزین یک خروجی در سمت راست شما قرار دارد که باید وارد آن شوید. مسیر را ادامه دهید و با عبور از لمرز به فلورد می‌رسید. در ابتدای جاده خانقاه پی یا خنوا باید به‌سمت چپ بپیچید. مسیر اصلی را ادامه دهید، بعد از قهوه‌خانه رنجبر به وزملا و سنگده می‌رسید.

جنگل مجموعه‌ای است از درختان، درختچه‌ها، پوشش گیاهی، جانوران و میکروارگانیسم‌ها (قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها) که به‌همراه عوامل طبیعی غیرحیاتی مانند خاک، آب، دما، باد و… محیط و رویشگاه و زیستگاه مشخص و معلومی را به‌وجود آورده‌اند. در جنگل طبیعی معمولا درختان کوچک و بزرگ و تنومند به‌طور نامنظم روییده‌اند و علف‌های خودرو فراوان‌ هستند.

چوب راش را که در جنگل‌های ایران فراوان یافت می‌شود در موارد مختلف از جمله برای ساختمان، منازل روستایی و ساخت بسیاری چیزهای دیگر استفاده می‌کنند. درخت راش در جلگه تقریبا نایاب است؛ اما در جنگل راش و در بلندی‌های کوهستان‌ها فراوان است. در گیلان و مازندران در ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا جنگل‌های خالص آن یافت می‌شود. راش درختی است سایه‌پسند و از این‌ رو شاخ و برگ فراوانی دارد.

نهال جوان آن از سرمای شدید زود آسیب می‌بیند و به‌ویژه سرمای بهاره برگ‌های آن را نابود می‌کند. گرمای زیاد نیز برای آن زیان‌بخش است. این درخت در نقاط سرد خوب رشد نمی‌کند؛ ولی در جاهای گرم تا اندازه‌ای بهتر نتیجه می‌دهد. درخت راش دارای ریشه‌های سطحی است و برای جنگل‌های خاک‌های کم ضخامت و آهکی مناسب است.

سد لفور (سد البرز)

در نزدیکی شهرستان شیرگاه مازندران، منطقه‌ بسیار خوش آب‌وهوا و سرسبزی به نام «لفور» واقع شده است که بسیاری آن را به‌خاطر «سد لفور» می‌شناسند. این سد که نام رسمی آن، «سد صالحی مازندرانی» است، در استان مازندران و در شهرستان سوادکوه شمالی در بخش لفور قرار دارد.

سد در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی بابل قرار دارد و آن را با نام‌های «سد البرز» و «سد پاشاکلا» نیز می‌شناسند.

مسیر دسترسی

بعد از گذشتن از شهر‌های پل سفید، زیر‌آب و شیرگاه، مسیر خود را به‌سمت جاده شیرگاه-بابل‌کنار تغییر دهید که از مناطق کلیج خیل و اسلام آباد عبور می‌کند. جاده‌ هراز شما را به‌ترتیب به شهر‌های آمل و بابل راهنمایی می‌کند.

در شهر بابل باید به‌دنبال حرکت در مسیر جاده‌ گنج افروز به‌طرف بابل‌کنار باشید. جاده‌ گنج افروز به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، در مجاورت دره‌ای بزرگ قرار دارد و از همین رو با رانندگی ایمن و رعایت سرعت مطمئنه می‌توانید بدون هیچ مشکلی از این مسیر عبور کنید. سپس با عبور از شهر بابل‌کنار، به سه راهی شیردارکلا می‌رسید. از جاده‌ اصلی باید حدود پنج کیلومتر را طی کنید تا به روستای گالشکلا برسید؛ جاهایی در طول مسیر، بر فراز سد قرار دارد و به این ترتیب با منظره‌ای خیره‌کننده مواجه خواهید شد.

جنگل لفور

جنگل لفور در دهستان لفور در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد که از جنوب به ارتفاعات البرز، از شمال به جنگل‌های شیرگاه، از غرب به منطقه بابل‌کنار و همین طور از شرق به جنگل‌های بخش زیر آب و جوارم منتهی می‌شود.

 مسیر جاده فیروزکوه و گذر از شهرهای فیروزکوه، پل سفید وشیرگاه، شما را به این جنگل زیبا می‌رساند .

پارک جنگلی جوارم

روستای جوارم یکی از روستاهای زیبا در استان مازندران است که در شهرستان سوادکوه قرار دارد. پارک جنگلی جوارم در فاصله حدود ‌۶ کیلومتری شمال تا شمال‌غربی شهر زیرآب و  ۱۱ کیلومتری جنوب شهر شیرگاه، در ضلع شرقی جاده آسفالته فیروزکوه واقع شده است.

مسیر دسترسی

از جاده فیروزکوه به‌سمت ساری حرکت کنید تا در راه به شهر پل سفید برسید؛ با عبور از این شهر، به بخش زیرآب سوادکوه وارد می‌شوید. جاده را تا گذر از شهر زیرآب ادامه دهید؛ پس از کمی رانندگی ورودی پارک جنگلی جوارم را در سمت راست خود مشاهده می‌کنید. این پارک بعد از شهر زیرآب، نرسیده به شیرگاه قرار گرفته است.

جنگل ارفع ده

جنگل ارفع ده از جاذبه های طبیعت گردی استان مازندران و شهرستان سوادکوه است. این جنگل از ساری ۹۰ کیلومتر فاصله دارد . در دامنه کوه های این جنگل روستای ارفع ده نیز واقع شده که یکی از جاذبه های بی نظیر ایران به شمار می رود.

فاصله جنگل ارفع ده و چشمه پراو مشهور آن تا مرکز استان ۹۰ کیلومتر است و برای رسیدن باید ابتدا در جاده فیروزکوه جلو رفته و پس از پشت سر گذاشتن روستای ورسک به منطقه «چاپارخانه» یا «دم زنون» برسید. سپس به سمت چپ جاده هلال احمر «سرخ آباد» بروید. ۲۰ متر بالاتر دو جاده خاکی وجود دارد که سمت راست، جاده رسیدن به روستا و جنگل ارفع ده است.

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست بر بلندای ارتفاعات و در میان درختان بلند قامت توسکا، آرام خفته است و تنها دریاچه طبیعی سوادکوه محسوب می‌شود. عمق شورمست پنج تا ۱۵ متر و در واقع، یک سوم آن کم‌عمق و پوشیده از خزه و جلبک است. وسعت این دریاچه، ۱۵ هزار متر مربع است که با گستره‌ای شرقی غرب، طول حدود ۳۰۰ متر و ۷۰ متر عرض دارد. شورمست در ارتفاع ۹۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد؛ بنابراین با این مشخصات، دریاچه‌ای کوچک به شمار می‌رود.

دریاچه شورمست از آب چشمه‌های زیرزمینی تغذیه می‌کند. اما امروزه این چشمه‌ها دیگر جانی ندارند. پیش‌تر، هر سال آب دریاچه سرریز می‌کرد و رودخانه می‌شد؛ اما دیگر از رود خبری نیست و گاهی آب سطح دریاچه پایین می‌رود.

این دریاچه در نزدیکی روستایی به همین نام در جنوب استان قرار دارد. این دریاچه را در جنوب غربی شهرستان سوادکوه، در ۶ کیلومتری غرب شهر پل‌سفید و در نزدیکی شهرک صنعتی شورمست می‌توانید ببینید. این دریاچه طبیعی و کوچک بر بلندای ارتفاعات مشرف به پل سفید گرفته است.

جنگل هلی‌ دار

جنگل‌های سوادکوه در استان مازندران از بکرترین مناطق گردشگری ایران به شمار می‌رود و بخش وسیعی از این شهرستان دارای بافت جنگلی متراکم و متنوع با درخت‌هایی نظیر راش، افرا، توسکا، ملج و نوع کمیاب درخت سردار یا سرخدار است. برخی از این جنگل‌های بکر که میان بومیان و اهالی پرتاس خوانده می‌شوند، دارای مسیرهای سخت و دشوار هستند و به‌لحاظ قرارگیری در ارتفاعی خاص، همواره در پوششی از مه قرار می‌گیرند.

در میان این جنگل‌ها، دره‌های زیبا به‌همراه نهرها، آبشارها و چشمه‌سارهای متعدد، خودنمائی می‌کند. وجود درخت‌ها و درختچه‌های منحصربه‌فردی مانند سف، تل، تلکا، زرشک، الاش و لازه به‌همراه گیاهان میوه‌دار وحشی مثل ازگل، ولیک، زالزالک، گالش انگور، سولس و ته دونه، بر جذابیت نواحی جنگلی سوادکوه افزوده است. در این میان جنگل هلی‌دار با هوایی مه‌گرفته یکی از دیدنی‌ترین نقاط است.

غار اسپهبد خورشید

غار اسپهبد خورشید که با نام کرکیل دژ نیز شناخته می‌شود، در ارتفاعات کوهستان البرز و در منطقه سوادکوه، در مسیر دسترسی به کوهی پر هیبت قرار دارد. فاصله‌ آن با تهران ۱۸۲ کیلومتر است. این غار در متون تاریخی به نام «طاق عایشه گرگیلی دژ» و در زبان مردم منطقه سوادکوه به نام «لاپ کمر» شهرت دارد. لاپ به معنی بریدگی است و چون در دل کوه، طاق غار به‌صورت شکاف و بریدگی به‌وجود آمده، این نام را بر آن نهاده‌اند. همچنین مردم روستاهای اطراف آن را «دیوکالی» به‌معنای «لانه‌ی دیو» می‌نامند.

غار اسپهبد خورشید با قطر دهانه‌ای در حدود ۹۰ متر، بزرگ‌ترین طاق طبیعی در دنیا است. وقتی بر دهانه غار می‌ایستید، منظره‌ای منحصربه‌فرد و خیره‌کننده از طبیعت منطقه سوادکوه پیش رویتان می‌بینید؛ چشم‌اندازی که هر بیننده و طبیعت‌گردی را مسحور شگفتی خود می‌کند.

در داخل غار اسپهبد قلعه، برج، آتشکده، آب‌انبار، حمام و تنور وجود دارد که به سبکی بسیار زیبا و با سنگ و ساروج ساخته شده‌اند و قدمت آن‌ها به دوره ساسانیان برمی‌گردد. از نکات حیرت‌انگیز غار ورودی آب به داخل غار است که از بالادست روستای «کمر پشت» مسیر سنگی را به‌صورت جوی آب در آورده‌ بودند و آب را از داخل سنگ‌ها، پس از طی مسافت زیاد به داخل غار هدایت می‌کردند.

مسیر دسترسی

غار اسپهبد خورشید در شهرستان سوادکوه، ناحیه دوآب، ۱.۵ کیلومتری جاده‌ سوادکوه به تهران قرار دارد.

با عبور از فیروزکوه و ادامه مسیر، پس از گذشتن از ورسک و کلیسای اوریم رودبار، در سمت راست خود یک خروجی وجود دارد. این جاده مستقیم به خطیر کوه می‌رسد که غار اسپهبد خورشید در آن واقع شده است.

آبشار ورسک

آبشار ورسک که با نام آبشار چشمه علی نیز شناخته می‌شود، به ارتفاع تقریبی ۲۰ متر از دره به سمت روستای ورسک جاری است. آب این آبشار از ارتفاعات قدمگاه سرچشمه می‌گیرد و یکی از دیدنی های پل سفید است.

از روستای ورسک تا زیر آبشار حدود ۳۰ دقیقه راه است که نیمی از آن، از کنار آب رودخانه‌ای فصلی می‌گذرد. آب‌وهوای این منطقه معتدل، مرطوب و کوهستانی است.

غار زنگیان

غار زنگیان در سوادکوه، استان مازندران قرار دارد و یکی از زیباترین غارهای این منطقه است.

غار زنگیان در پایین‌دست روستای زنگیان و سمت غرب روستای ارات بن (و شمال دشت‌های ارات بن) قرار دارد.

این غار از غارهای طبیعی با طاق‌های طبیعی و قدمتی زیاد است. گفته می‌شود دهلیزهای غار زنگیان تا ۷۲۰ متر شناسایی شده است.

پل ورسک

پل ورسک که یکی از جاذبه‌های معروف این منطقه است، از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک قرار دارد. این پل یکی از شاهکارهای مهندسی است که در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد. با گذشت ۸۰ سال همچنان قطارهای مسافربری از این پل عبور می‌کنند. این پل که در زمان رضاشاه و توسط یک شرکت دانمارکی احداث شد، در کتاب رکورد گینس نیز به ثبت رسیده است.

برج لاجیم

برج لاجیم که به مقبره امامزاده عبدالله نیز شهرت دارد، در روستای لاجیم است. گنبد مخروطی ساده و ظریف برج در داخل به حالت مدور تغییر شکل می‌دهد. ورودی برج در سمت شرق قرار دارد و پایه گنبد را به‌وسیله یک ردیف طاق‌نما تزیین کرده‌اند. در کمربند زیر گنبد، دو کتیبه به خط کوفی و پهلوی روی‌ هم جای گرفته‌اند که به شکل زیبایی با آجرهای تراش‌خورده در زمینه‌‎ای از گچ سفید دیده می‌شوند. کتیبه با خط کوفی نام «کیا اسماعیل ابوالفوراس شهریار ابن‌عباس» (صاحب بنا) و تاریخ ۴۱۳ هجری قمری را نشان می‌دهد.

قلعه کنگلو

قلعه کنگلو یا دژ کنگلو یکی از دور افتاده‌ترین و آبادترین قلعه‌های منطقه است و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی دوآب، شرق شهر پل سفید و در اراضی دهستان راستوپی و خطیرکوه، نزدیک روستای کنگلو جای دارد.

بلندای این قلعه از تراز دریا ۱۸۱۱ متر است. نمای خارجی دژ را یک باروی عظیم سنگی تشکیل می‌دهد که در قسمت میانی و طرفین آن، برج‌های دیده‌بانی تعبیه شده‌است. فضای داخلی این قلعه با توجه به بقایای آن، مدور و در دو طبقه ساخته شده‌ بود که قسمت عمده آن از بین رفته و در حال ویرانی است. عمده مصالحی که در ساختمان قلعه به کار رفته عبارتند از: سنگ لاشه با ملات آهک و سنگ ریزه.

پل شاپور

پل شاپور یا پل شاهپور روی رودخانه اوتجون در اراضی چای باغ و ۵۰ متری جانب شرقی جاده شیرگاه به قائمشهر واقع شده است. گفته می‌شود این پل در دوره حکومت صفویه احداث شده است.

پل شاپور دارای یک دهانه بزرگ میانی با طاق جناغی و یک دهانه کوچکتر فرعی است. همچنین در بالای پایه‌ها، دهانه‌های کوچکتری ساخته‌اند. پایه‌ها در جهت مخالف جریان آب به صورت مثلثی شکل داده شده‌اند.

سطح گذر پل از محل تیزه طاق بزرگ به طرفین دارای شیب نسبتا ملایمی است. مصالح مورد استفاده در ساختمان پل، سنگ و ملات ساروج است. 

پل راه آهن سرتپه

پل راه آهن سرتپه با قدمتی که به دوره پهلوی اول بازمی‌گردد، در محله سرتپه شیرگاه قرار دارد. این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۳۰۸۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برج باوند

رج باوند که با نام‌های برج دیده‌‌بانی شروین باوند و برج گنبد نیز شناخته می‌شود،در روستای باغ سرخ‌آباد است و در ابتدای جاده منتهی به روستا وسیه‌سر، در کنار رودخانه کوچکی قرار دارد. قدمت این اثر تاریخی به دوره ساسانیان بازمی‌گردد و در دوره اسلامی، به‌خصوص دوران زمامداری باوندیان بارها مورد مرمت و استفاده قرار گرفت.

این سازه مانند دیگر برج‌های دیده‌بانی برای اهداف نظامی ساخته شده است و در دوران‌های مختلف حکومتی، برای حفظ امنیت قلمرو حاکمان از آن استفاده می‌شد. در سال ۱۳۳۶، بر اثر زلزله صدمات زیادی به برج وارد آمد که با کوشش پروفسور شروین باوند مرمت شد. مصالح به‌کار رفته در در قسمت پایه، سنگ و ساروج و در قسمت بدنه، سنگ و سیمان هستند. این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳، با شماره ثبت ۱۱۵۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه حسن بور سرخکلا

قلعه حسن بور با قدمتی که به دوره ساسانی بازمی‌گردد، در ۷ کیلومتری شمال روستای سرخکلا در جنگل های شاهکوه و لیلی قرار دارد. این قلعه تا قرن ۶ و ۷ هجری قمری مورد استفاده قرار داشت. قلعه حسن بود در تاریخ ۲۴ اسفند به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نام آن در برخی منابع «قلعه کسلیان» و امروزه به «قلعه حسن بور» شناخته می‌شود.

برج دیوکلی

برج دیوکلی از سنگ و آجر ساخته شده است. این برج هشت ضلع دارد و در اطراف پوشش سقف آن دیواره‌ای کوتاه با لنگرهای مستطیل شده دیده می‌شود. این برج سه پنجره دارد و در گذشته به‌عنوان برج دیده‌بانی مورد استفاده بوده است. همچنین اسکلت‌هایی در اطراف آن کشف شده‌اند که آثار نیزه بر آن‌ها دیده می‌شود و نشان‌دهنده موقعیت دفاعی آن است.

کاروانسرای گدوک

کاروانسرای گدوک در جنوب ورسک در گردنه کوهی با همین نام واقع شده است. قدمت این کاروان‌سرا به دوران شاه عباس صفوی می‌رسد. در این کاروان‌سرا اتاق‌های متعددی در ضلع شمالی و جنوبی برای استراحت مسافران در نظر گرفته بودند. در مقابل درب ورودی اصلی نیز سه اتاق منفرد وجود دارد که احتمالا شاه‌نشین بوده‌‌اند. هم‌اکنون از این کاروان‌سرا با عنوان پارکینگ ماشین‌آلات مکانیزه و برف روب راهداری گدوک استفاده می‌شود.

کلیسای سرخ آباد

کلیسای سرخ‌آباد که به کوچک‌ترین کلیسای جهان شهرت دارد، مربوط به دوره پهلوی اول است. طول و عرض این کلیسا سه در سه است و یک در ورودی و دو پنجره، یکی در سمت شرق و دیگری در سمت شمال، دارد. این کلیسا در اوایل دوران پهلوی برای انجام مراسم مذهبی کارکنان راه‌آهن توسط مهندسین مسیحی ایتالیایی که برای ساخت راه‌آهن به سوادکوه آمده بودند احداث شد.

سایر دیدنی های سواد کوه استان مازندران

قلعه خاجمه کوه، قلعه اولاد، غار سوت شاه، منطقه جنگلی اوریم و … از دیگر جاهای دیدنی سوادکوه هستند.

در کنار این مطلب می توانید دیدنی های قائم شهر و دیدنی های ساری و دیدنی های کیاسر را مطالعه کنید. چراکه فاصله اندکی تا سوادکوه دارند.

دیدگاه‌ها (0)