دانلود رایگان پاورپوینت،دانلود فایل اکسل،دانلود Pdf

دیدنی های قائمشهر استان مازندران

قائمشهر

دریاچه گل پل

دریاچه پل گل در جنوب شرقی شهرستان قائمشهر بعد از روستای برنجستانک و سد خاکی زمزم، در میان جنگل قرار دارد و دارای دو حوضچه مجزا می باشد. وسعت آن حدود ۲/۵ هکتار با عمق بین ۱ تا ۵ متر است که به علت شیرینی آب، زیستگاه ماهیان و پرندگان آبزی است. دریاچه با چشم‌اندازهای جنگلی زیبا، دارای محوطه اقامتی مناسبی نیز در اطراف است.

رودخانه تلار

رودخانه تالار یا تِلار رودی است در استان مازندران. این رود توسط بومیان تِلار نیز نامیده می‌شود. سرچشمه این رودخانه کوه‌های البرز در سوادکوه است و این رود پس از طی مسافتی ۱۸۰کیلومتری به خزر می‌ریزد. گفته می‌شود نام تالار از محل اقامت گالش‌ها گرفته شده که با چوب ساخته می‌شود.

رودخانه تلار از ارتفاعات ۲۵۰۰ متری جنوب قائمشهر و رشته کوه‌های البرز در سوادکوه سرچشمه می‌گیرد، در منطقه‌ دوآب با رودخانه‌ کبیر که از ارتفاعات دهستان چاشم سرازیر شده است، ترکیب می‌شود و رودخانه‌ی تلار را تشکیل می‌دهد. تلار به موازات جاده فیروز کوه–قائمشهر جریان داشته و در محل روستای ملک وارد پهنه ساحلی خزر می‌گردد. 

پارک جنگلی تلار

این پارک در انتهای مسیر موسوم به جاده نظامی در ورودی غربی قائم شهر در انتهای جاده بابل و قبل از پل ارتباطی قائم شهر به بابل که برروی رود تلار ساخته شده به طرف جنوب از جاده اصلی جدا شده و در موازات رود تلار امتداد می یابد. در طی مسیر نیز مناظر طبیعی زیبائی وجود دارد که مهمترین آن یک دریاچه زیبا در حاشیه جاده میباشد . پارک جنگلی تلار باوسعت فراوان، درختان قدیمی و آرامشی دل انگیز پذیرای گردشگران است. این پارک در کیلومتر ۷ جاده نظامی قرار دارد.

سد زمزم

سد زمزم سدی از نوع خاکی با هسته رسی بوده و در قائمشهر، روستای برنجستانک قرار دارد. طول این سد ۲۴۲ متر، عرض آن ۱۰ متر، ارتفاع آن از کف پی ۳۲ متر و حجم آن ۹٫۰۰۰٫۰۰۰ متر مکعب می باشد.

این سد به منظور ذخیره‌سازی آب و استفاده از آن در مواقع کم‌آبی برای تامین آب در ۱۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی و شالیزارهای پایین‌دست سد، احداث گردیده است. فضای جنگلی سد زمزم آن را به یکی از دیدنی های قائمشهر استان مازندران تبدیل کرده و محیطی زیبا را برای گردشگران فراهم آورده است. 

منطقه حفاظت شده آبشار شیرگاه

منطقه حفاظت شده شیرگاه از جاهای دیدنی شیرگاه در شمال غربی پارک جنگلی جوارم و شمال شرق آبشار خریم از توابع بورخانی می باشد. محیطی کاملا بکر با گونه های نادر جانوری از جمله گوزن ایرانی است.

در منطقه حفاظت شده شیرگاه، آبشار شیرگاه از جاذبه های طبیعی مازندران قرار دارد.

آبشار شیرگاه در میان زیباترین و معروف ترین آبشارهای شرق مازندران قرار دارد. این منطقه جنگلی محافظت شده نزدیک به ۳۶۰۰هکتار مساحت دارد .

در منطقه محافظت شده آبشار شیرگاه، تنوع بالایی از گونه های گیاهی و جانوری مشاهده می شود و همچنین از زیباترین نقاط آن آبشار معروف شیرگاه می باشد . این آبشار در میان مرتفع ترین آبشارهای استان مازندران واقع شده و در منطقه ای بسیار دلنشین قرار دارد.

مسیر دسترسی

ابتدا به جنوب قائمشهر مراجعه کرده و وارد جاده فیروزکوه شوید تا در فاصله ۲۲ کیلومتری قائم شهر، وارد شهر شیرگاه شده و در شرق این شهر، میان جنگل های سرسبز و بکر به منطقه محافظت شده آبشار شیرگاه برسید.

آببندان ساروکلا

آببندان ساروکلا منطقه‌ای سرسبز و دیدنی همراه با دریاچه مصنوعی (آببندون/آببندان) است که با وسعتی ۱۰ هزار متری در ضلع شرقی روستا کوهساران قرار دارد.

در کنار آبگیر مزارع شالیزار و چمنزارها به اضافه‌ی باغ‌های مرکبات که از میوه‌های بومی استان مازندران به شمار می‌آید به وفور مشاهده می‌شود. این آببندان به منظور پرورش ماهی‌های سازگار با محیط (کپور – فیتی فات و…) و آبیاری چندین هکتار از شالیزارهای پایین دست خود و همچنین برای ایجاد فضای طبیعی زیبا ساخته شده است که با عمقی حدود ۱٫۵ متری در وسط آن و ۱ متری در کناره‌ها است که فضا را به گونه‌ای جلوه داده که به نوعی دریاچه‌ای مصنوعی در دل روستا پرورانده است .

جنگل کوتنا

جنگل کوتنا در شهر قائمشهر و در روستای زیبایی به همین نام ، در جنوب‌شرقی شهر قرار گرفته است. جاده رسیدن به این جنگل از دشت‌ها و شالیزارهای زیبا و دلنوازی برخوردار بوده که زیبایی‌های آن را دو چندان کرده است.

این روستای زیبا، در ۶ کیلومتری شهرستان قائم شهر قرار دارد.

مسیر دسترسی

به شهرستان قائم شهر که وارد می شوید در مسیر خیابان ساری وقتی از پل سیاهرود گذر کردید،  وارد فرعی می شوید. در بخش جنوبی این روستا سیاهرود قرار دارد. روستای کوتنا در جنوب شرقی شهرستان قائم ‌شهر و در فاصله ۶ کیلومتری این شهر خوش آب و هوا واقع شده است که  از جنوب با روستای قادی کلای بزرگ و آهنگر کلای بیشه ‌سر و گل ‌افشان، از شمال به روستای تلوک، از غرب با روستای ساروکلا و از شرق با روستاهای کرچنگ و ریکنده و سیّد ابو‌صالح وسیف کتی و پرچینک مجاور است.

دیدنی های قائمشهر استان مازندران: جنگل کوتنا

منطقه حفاظت شده خیبوس

خیبوس و انجیل سی منطقه‌ای کوهستانی در استان مازندران، شهرستان قائمشهر و یکی از مناطق چهارگانهٔ حفاظت محیط‌زیست ایران است. این منطقه با مساحت ۳٬۴۷۱ هکتار در دامنهٔ ارتفاعی ۲۵۰ تا ۹۳۰ متر، دما و بارندگی متوسط سالیانه ۱۶ درجهٔ سانتی‌گراد و ۸۰۰ میلی‌متر، دارای اقلیم مرطوب می باشد.

شایان ذکر است که سد زم زم در نزدیکی این منطقه قرار گرفته است.

جاهای دیدنی قائمشهر: منطقه حفاظت شده خیبوس

 تالاب کرچنگ

از جاذبه های طبیعی قائمشهر به تالاب کرچنگ واقع در روستای کرچنگ است، منطقه نیمه کوهستانی که در نیمه دوم سال عموما شاهد بارش باران و برف در آن هستیم . در اطراف این دریاچه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری را شاهد هستیم که به زیبایی آن افزوده است.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به آن می توانید از مسیر شهرستان قائمشهر، جاده ارتباطی روستای سارو کلا و کونتا استفاده نمایید. در ادامه به روستای کرچنگ خواهید رسید که تالاب کرچنگ در آن قرار گرفته است.

تالاب کرچنگ

روستای ریکنده

ریکنده یکی دیگر از روستاهای دیدنی شهرستان قائمشهر استان مازندران است.

وجود اتاقک‌هایی به نام سقانفار در روستای ریکنده به ما می‌گوید که سابقه سکونت در این روستا به حدود ۴۰۰ سال پیش می‌رسد. به‌جز بافت روستایی، خانه‌های قدیمی، طبیعت بکر و جنگل چشم‌نواز، یکی از مهم ترین دلایل جذابیت روستای ریکنده، فرآورده خاص این روستا یعنی نیشکر است. در لغت‌نامه دهخدا، برای اولین بار لقب مهد شکر سرخ ایران به روستای ریکنده تعلق گرفت. توصیه می‌کنم حتماً در سفر به قائمشهر از این روستای دیدنی غافل نشوید.

این روستا در ۱۰ کیلومتری شرق قائم‌شهر واقع شده است.

سایر جاهای دیدنی قائم شهر

در کنار این مطلب می توانید از جاهای دیدنی ساری، دیدنی های سوادکوه، دیدنی های کیاسر استفاده کنید.

دیدگاه‌ها (0)