دانلود رایگان پاورپوینت،دانلود فایل اکسل،دانلود Pdf

دیدنی های کیاسر استان مازندران

پارک ملی کیاسر

یکی از شهرهای زیبای استان مازندران، شهر کیاسر است. این شهر در فاصله ۷۰ کیلومتری ساری قرار داشته و از سال ۱۳۷۲ به شهر تبدیل شد. کیاسر در ارتفاع ۱۳۷۸ متری از سطح دریا قرار گرفته و دور تا دور آن با کوه‌های زیبای رشته‌کوه‌های البرز پوشیده شده است. این شهر در قسمت شمالی به کوه‌های ململی، اسب‌زین، نستر نسترا و اجیر لنگه، از قسمت جنوب به کوه‌های کل‌سر و زرکوه، از قسمت شرق به کوه فتلا و کوه کل پشت و از قسمت غرب به شاهکوه می‌رسد. تنها قسمت شمال غربی این شهر به کوه نمی‌رسد که به دشت کیاسر منتهی می گردد.

در ۱۰ کیلومتری جنوب کیاسر ، در مساحتی به وسعت ۹۵۳۰ هکتار، گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی در پارک ملی کیاسر جای گرفته اند. پارک ملی کیاسر در سمتِ شمال پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه قرار گرفته است. در این منطقه، جنگل کیاسر، رودخانه‌ تجن و رود کاردی‌کلا نیز قرار دارند.

رودخانه جاری در پارک ملی کیاسر  رودخانه لنگر، یکی از شاخه‌های سفیدرود است و رودخانه سفیدرود نیز یکی از شاخه‌های تجن است. رودخانه تجن در نهایت به دریای خزر می‌ریزد.

پارک ملی کیاسر دارای اقلیم نیمه مرطوب معتدل است. این منطقه کوهستانی در قسمت‌های میان‌بند و بالابند جنگل‌های خزری واقع شده که در جنوب شهر ساری و به صورت جنگل‌های طبیعی بکر و چراگاه‌های پردرخت و صخره‌ای است و رویشگاه گون های گیاهی منحصر بفرد چون بلوط اوری، سرخدار و … می‌باشد.

دیدنی های کیاسر استان مازندران : پارک ملی کیاسر

 دریاچه الندان

دریاچه الندان که در گویش محلی به آن «آب‌بندان پله ازنی» گفته می شود از خاص‌ترین و زیباترین دریاچه‌های ایران در استان مازنداران است.

مساحت ۱۷ هکتاری آن با افزایش بارندگی، به ۳۰ هکتار می‌رسد و آب شالیزارهای اطراف را تامین می نماید.

از خصوصیات دریاچه الندان، تامین آب این دریاچه از طریق بارش باران‌های فصلی است. به عبارت دیگر، هیچ رودخانه‌ای به‌سمت دریاچه الندان جریان نداشته و آب این دریاچه، تنها با بارش باران تامین می گردد.

جنس خاص خاک این منطقه و نفوذناپذیری آب در آن و هم چنین شیب زمین و فرم قرارگیری آب‌بندان، از دیگر عوامل تشکیل و دوام دریاچه می باشد.

مسیر دسترسی:

مازندران، ساری، ۶۵ کیلومتری جنوب شهر ساری ،۲۰ کیلومتری کیاسر، دهستان چهاردانگه، دامنه‌ ازنی کوه.

برای رسیدن به دریاچه، با گذر از حدود ۶۰ کیلومتر از شهر ساری به‌سمت جاده کیاسر، در کنار یک پمپ بنزین و در سمت راست آن، تابلوی الندان دیده می شود. جاده‌ای که در این سمت وجود دارد، تا حدود هفت کیلومتر (تا روستای ازنی) آسفالت بوده و پس از آن، باید راه خاکی را تا آب‌بندان پله ازنی (با حدود ۱٫۵ کیلومتر فاصله) طی کرد؛ راهی که در نهایت، به دریاچه الندان می رسد.

دیدنی های کیاسر استان مازندران : دریاچه الندان

مرقله (مارقلعه)

مرقله یا مارقلعه نام یک قلعه تاریخی در روستای الندان است که در مرتفع‌ترین نقطه کوه قرار گرفته است. برای رفتن به مرقله باید از جنگل کوهستانی روبه‌رویتان گذر کرده و از یک سربالایی طولانی بالا بروید. آن‌جاست که به قلعه می‌رسید و می‌توانید منظره بزرگ و چشم‌نوازی را ببینید.

دیدنی های کیاسر : مرقله الندان

آبشار سنگ لوه

این آبشار، از جاذبه‌های طبیعی و زیبای منطقه کیاسر بوده که در حد فاصل روستاهای الندان و کیاده قرار گرفته است.

نام این آبشار، به دلیل آن است که از بالا، شبیه چند دیگ سنگی به نظر می‌رسد که در کنار هم قرار گرفته‌اند. در واقع،‌ اثر طولانی مدت آب روی سنگ‌ها، شکل آن‌ها را به‌صورت دیگ تغییر داده است.  

دیدنی های کیاسر : آبشار سنگ لوه

روستای ازنی

ازنی، روستایی از توابع بخش چهاردانگه شهر ساری است. این روستا در ۶۵ کیلومتری جنوب ساری و ۲۰ کیلومتری کیاسر، در دامنه کوهی به همین نام قرار گرفته است.

موقعیت جغرافیایی این روستای جنگلی به‌گونه‌ای است که تنها از سمت جنوب و از فاصله‌ای دور،‌ می‌توان آن را دید. در واقع،‌ تا وارد محل روستا نشوید؛ از سه سمت شمال و شرق و غرب، دیدی به روستا وجود ندارد .

این موقعیت خاص را می توان به قلعه تاریخی ازنی نسبت داد که از آثار مهم تاریخی در این منطقه بوده و نشان از قدمت و اهمیت روستای ازنی دارد.

قلعه ازنی در سمت جنوب غربی روستای ازنی قرار گرفته و تاریخ ساخت و نام سازنده آن تاکنون مشخص نگردیده است. این قلعه تاریخی، شامل یک ساختمان مرکزی و خندق عمیقی است که دور آن حفر کرده‌اند. آب این خندق، به کمک لوله‌های سفالی و از چشمه محل تامین می‌شده است.

یک راه زیرزمینی نیز به درون ساختمان ساخته بودند و همه این تدابیر، به گفته کارشناسان، از امیرنشین بودن قلعه نشان دارد. در فاصله چند کیلومتری این قلعه و در دو سمت شرق و غرب، دو قلعه دیگر وجود دارد، که هیچ‌یک،‌ ساختاری مشابه این قلعه ندارند. 

باغ طبیعی اندون (Ondon) از دیگر جاذبه‌های روستای ازنی به حساب می‌آید که از درختان ازگیل، به وحشی، سیب ترش، ولیک و گلابی وحشی، پوشیده شده است.

مسیر دسترسی:

از جاده ساری به کیاسر، از چهار مسیر متفاوت می توان به روستای ازنی رسید:

۱- از مازا به مازارستاق –  ازنی  (کمترین فاصله نسبت به جاده اصلی و جاده آسفالته می باشد)

۲-  از دارپشت – کیاده و الندان به ازنی ( بخشی از این جاده آسفالته و بخشی شوسه است . نزدیک ترین فاصله با کیاسر)

۳- مسیر پاجا – کنتا – لسفرم و ازنی ( این مسیر به طور کامل خاکی است)

۴- مسیر ولاغوز – نوکنده جاده ی جنگلی به روستای ازنی ( بخشی از جاده آسفالت و بخشی خاکی  اما جاده از دل جنگل های انبوه می گذرد و بسیار زیبا می باشد.)

دیدنی های کیاسر : روستای ازنی

جنگل‌های انبوه پله

این جنگل‌ها که اطراف دریاچه الندان قرار گرفته‌اند؛ با درختانی سرسبز و بلند قامت و پهن‌برگ، بخشی از زیبایی چشمگیر این منطقه را رقم زده‌اند.

از جمله گونه‌های گیاهی بی‌نظیر این جنگل زیبا، راش، ممرز، بلوط، ملچ و نمدار هستند. علاوه بر آب‌بندان پله ازنی، رودخانه لاکبار نیز در این محدوده (جنوب روستای ازنی) قرار دارد که از سرشاخه‌های رودخانه تجن جاری شده و آب شیرین و گوارایی دارد.

آبشار اوپاش پاش

این آبشار ، از جاذبه‌های گردشگری بخش چهاردانگه بوده که در میان دو روستای مازارستاق و تلوکلا قرار گرفته است؛ اما بنا به گفته بومیان، متعلق به روستای تلوکلا است.

آب خروجی از دریاچه الندان، پس از رسیدن به نقطه‌ای موسوم به او فروشونه به دل کوه وارد می شود و پس از طی مسافتی در حدود ۶ کیلومتر، از داخل کوه به‌ شکل آبشار بسیار زیبایی خارج می گردد. این آب شالیزارهای روستاهایی چون مازارستاق، تلوکلا، ازنی و دیدو را آبیاری می نماید.

دریاچه چورَت

دریاچه میانشه ( دریاچه چورَت) یکی از مکانهای گردشگری کیاسر بوده که در فاصله ۱۰ کیلومتری روستای چورَت قرار گرفته است.فاصله این دریاچه، تا کیاسر ۵۰ کیلومتر است. وسعت دریاچه حدود ۲٫۵ هکتار بوده و به دلیل نزدیکی به روستای چورَت، دریاچه چورت هم نامیده می‌شود. در برخی منابع از این دریاچه با عنوان خواهر خوانده‌ی دریای خزر نام برده شده است. در سال ۱۳۱۸ شمسی زلزله و رانش زمین سبب بسته شدن مسیر آب چشمه‌ای که در کنار دریاچه قرار دارد، شد و اینگونه این دریاچه بوجود آمد.

در تابستان‌ها و به طور کلی زمان‌هایی که میزان آب دریاچه کاهش می‌یابد، تنه‌های درختان در میان آن پدیدار می‌شوند و منظره‌ای زیباو منحصر به فرد را ایجاد می‌کنند. این درختان، بازمانده‌ی همان گیاهانی هستند که پیش از وقوع زمین لرزه و به وجود آمدن دریاچه، در این قسمت وجود داشتند و به یک باره به زیر آب رفته‌اند. چند سالی است که تصویر لاشه‌ی درختان قدیمی در میان دریاچه از عمده دلایل شهرت دریاچه میانشه شده است.

مسیر دسترسی از ساری

برای رسیدن به این دریاچه از ساری، پس از طی حدود ۲۳ کیلومتر به‌سمت جنوب و روستای تاکام، بعد از تابلوی روستای چورت وارد مسیر فرعی شوید. این مسیر را حدود ۱۵ کیلومتر ادامه دهید تا به روستا برسید. فاصله روستا تا دریاچه حدود ۱۰ کیلومتر است و از مسیرهای مختلفی می‌توانید به آن برسید. برای عبور از این مسیرها می‌توانید از راهنمایان محلی کمک بگیرید. همچنین می‌توانید این مسیر را با استفاده از نیسان پشت سر بگذارید که به‌راحتی در روستا پیدا می‌شود.

مسیر دسترسی از سمنان

برای دسترسی از مسیر سمنان ابتدا با طی مسیر ۲۵ کیلومتر به‌سمت شمال به شهر شهمیرزاد می‌رسید. از شهر شهمیرزاد مسیر جاده را به‌سمت ساری طی کنید، پس از طی مسافت تقریبی ۱۵۰ کیلومتر و گذشتن از فولاد محله، کیاسر و بلافاصله بعد از پلی که از روی رودخانه می‌گذرد به ورودی جاده روستای چورت و پس از طی مسافت ۱۵ کیلومتر به روستای چورت می‌رسید. فاصله این روستا تا دریاچه ۱۰ کیلومتر و خاکی است.

دیدنی های کیاسر : دریاچه میانشه (چورت)

آبشار نوک پشت

یکی از مناظر دیدنی و زیبا، چشمه زیبای نوک پشت است. نوک پشت در شرق کوه نوک قرار گرفته است. کوه نوک در جنوب غربی روستای پایین ده از توابع شهرستان کیاسر واقع است و فاصله پایین ده تا چشمه نوک پشت حدود چهار کیلومتر است. راه منتهی به این چشمه از نوع مالرو و غیر قابل عبور وسایل نقلیه موتوری هست.

یکی از ویژگی های مهم این چشمه آب بسیار، بسیار خنک آن است. از دیگر ویژگی های چشمه ی نوک پشت فراوانی هالوچه های وحشی پیرامون آن است که بعضی از این هالوچه ها بسیار شیرین و خوشمزه و برخی بسیار ترش هستند. آبشار نوک پشت به ارتفاع ۸ متر در نزدیکی این چشمه، میان دره واقع شده است. این چشمه در مسیر راه منتهی به آب منبع (معر قلعه چِکِل ) آب آشامیدنی روستاهای دو سرشمار قرار دارد.

آبشار بندگاه

این آبشار در شمال غربی روستای بالاده، در دامنه جنوب غربی قله شاهدژ و در داخل دره بزرگ یا به قول محلی ها گَت دره قرار گرفته است. این آبشار دارای حدود ۱۲ متر ارتفاع است که به طور معمول در فصل بهار و با آب شدن برف های قله شاهدژ تشکیل می گردد.

از روستای بالاده تا آبشار تقریبا ۲۰ دقیقه پیاده روی نیاز است. روستای بالاده، دربخش چهاردانگه ساری، به خاطر خصوصیات ویژه جغرافیایی، اقلیمی و فرهنگی دارای ظرفیت‌ها و جاذبه‌های طبیعی بسیاری است و در استان مازنداران به‌ عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده است. چهاردانگه یکی از بخش‌های شش‌گانه شهرساری است که شهر کیاسر مرکز این بخش است.

آبشار کارنام

 آبشار زیبای کارنام در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا در قلب جنگلی انبوه و بسیار دل انگیز در البرز شرقی، در بخش چهاردانگه و در نزدیکی روستای کارنام واقع است. ارتفاع آبشار در حدود ۴۰ متر است و از دو آبشار جداگانه و به هم پیوسته تشکیل شده است. این آبشار زیبا در کنار جاده منتهی به محل و ۵۰۰ متری روستای کارنام واقع شده است.

روستای کارنام در ۵۲ کیلومتری جنوب ساری در دهستان گرماب بخش چهاردانگه واقع شده است. روستای کارنام به دو روستای کارنام علیا( بالا) و کارنام سفلی(پایین) تقسیم می‌شود.

آبشار امدوا یا جلنگ جلینگ

این آبشار در موقعیت جغرافیایی N360745 E533633 در استان مازندران واقع است. آبشار جلنگ جلینگ در شرق روستای تیلک و غرب روستای پایین ده و جنوب غربی منطقه دوسرشمار قرار گرفته است.

این مکان دارای ویژگی های منحصر بفرد و چشم اندازهای زیبایی است. این آبشار در حدود ۱۴ متر ارتفاع دارد.

مسیر دسترسی:

چند راه دسترسی به این تفریحگاه وجود دارد :

در منطقه دوسرشمار از دشت آیسر یا کرسکلا و عبور از ” پایین ده دره ” و از روستای تیلک هم از مسیر “پشت امدوا ” می توان به این چشمه و آبشار رسید

البته اکثر اهالی منطقه دوسرشمار ترجیح می دهند جهت رفتن به این تفریحگاه از مسیر روستای پایین ده بگذرند.

دیدنی های کیاسر : آبشار امدوا یا جلنگ جلینگ

چشمه های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت ،استخر‌های طبیعی بسیار شگفت‌انگیزی از جنس تراورتن هستند که در بلندای ۱۸۴۱ متری از تراز دریا قرار دارند.

اطراف چشمه‌ها پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی است و رنگ زیبای نارنجی‌ منحصر‌به‌فرد آن‌ها در نتیجه‌ غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن به وجود آمده است. 

این باداب‌ها شامل چندین چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب می‌شود.

باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد.

در سال ۱۳۸۷، کوه دماوند، چشمه‌های باداب سورت و سرو ابرکوه به‌عنوان سه اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شدند. چشمه‌های باداب سورت بعد از چشمه پاموکاله ترکیه به‌عنوان دومین چشمه آب شور جهان شناخته می‌شود.

این چشمه ها در تابستان آب کمتری نسبت به بهار دارند. در فصول سرد، چشمه‌ها رنگی قرمزتر به خود می‌گیرند.

چشمه اول

چشمه پرآب اول آبی بسیار شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد دارد که برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن سودمند است. همچنین این چشمه به‌علت شور بودن در فصل زمستان یخ نمی‌زند.

چشمه دوم

چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش‌مزه است و آبی به رنگ قرمز و نارنجی است. در اطراف این چشمه کمی رسوب آهن نشسته است.

مسیر دسترسی:

چشمه‌های باداب سورت در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد. این چشمه‌ها از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسد و از جنوب مشرف به دره‌های پایین‌دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه می‌کند.

از شهر کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست،  به باداب سورت خواهید رسید. از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست جاده کاملا آسفالت است و از این روستا تا چشمه‌های باداب سورت که در یک کیلومتری شرق این روستا قرار دارد، جاده خاکی است.

پس از اینکه به تلمادره رسیدید، یک پمپ بنزین و پس از آن پاسگاه پلیس قرار دارد. جاده روبه‌روی این پاسگاه به‌سمت اروست می‌رود. در این مسیر از روستاهای پشرت، کوات و قلعه‌ سر می‌گذرید و در نهایت به یک سه‌راهی می‌رسید که به سه خط معروف است (سه‌راهی اروست – مالخواست – باداب سورت).

مسیر سمت چپ (مسیر آسفالته) پس از دو کیلومتر به روستای زیبای اروست می‌رسد. مسیر آسفالته سمت راست نیز به روستای مالخواست می‌رود؛ اما مسیر مستقیم که خاکی است و البته در حریم روستای اروست قرار دارد، به‌سمت چشمه‌ها می‌رود.

ین مسیر خاکی را باید حدود سه کیلومتر طی کنید. اگر این مسیر را تا انتها طی کنید، ممکن است به روستای دیگری برسید. پس از طی حدود سه کیلومتر در این مسیر خاکی، برای رسیدن به چشمه‌ها دو راه وجود دارد که هر دو نیز خاکی هستند و در سمت چپ جاده قرار دارند و از نظر کیفیت فرق چندانی با هم ندارند. یکی از آن‌ها که دورتر است، قدیمی و دیگری جدید و البته خصوصی است که به یک معدن متروکه تعلق دارد. در مسیرتان اول به این جاده برمی‌خورید. در صورت عدم تمایل می‌توانید به راه‌تان ادامه دهید تا به مسیر قدیمی و عمومی برسید. هر دوی این مسیرها به بالای تپه‌ای می‌رسند که چشمه‌ها روی آن واقع است.

اگر قصد عبور از جاده خصوصی را دارید، باید سمت چپ جاده خاکی‌ای را بروید که از سه خط طی کردید. با پیشروی در این مسیر، به یک استخر ذخیره آب کشاورزی می‌رسید. کنار این استخر محل پارک خودرو و یک جاده خاکی سر بالایی وجود دارد که همان جاده معدن است. البته باید آن را تا چشمه‌ها پیاده بروید؛ مگر اینکه از خودروی شاسی بلند استفاده کنید. به‌علت وجود معدن سنگ متروکه باید مراقب ریزش سنگ از بالای کوه باشید.

این مسیر خاکی را باید حدود سه کیلومتر طی کنید. اگر این مسیر را تا انتها طی کنید، ممکن است به روستای دیگری برسید. پس از طی حدود سه کیلومتر در این مسیر خاکی، برای رسیدن به چشمه‌ها دو راه وجود دارد که هر دو نیز خاکی هستند و در سمت چپ جاده قرار دارند و از نظر کیفیت فرق چندانی با هم ندارند. یکی از آن‌ها که دورتر است، قدیمی و دیگری جدید و البته خصوصی است که به یک معدن متروکه تعلق دارد. در مسیرتان اول به این جاده برمی‌خورید. در صورت عدم تمایل می‌توانید به راه‌تان ادامه دهید تا به مسیر قدیمی و عمومی برسید. هر دوی این مسیرها به بالای تپه‌ای می‌رسند که چشمه‌ها روی آن واقع است.

اگر قصد عبور از جاده خصوصی را دارید، باید سمت چپ جاده خاکی‌ای را بروید که از سه خط طی کردید. با پیشروی در این مسیر، به یک استخر ذخیره آب کشاورزی می‌رسید. کنار این استخر محل پارک خودرو و یک جاده خاکی سر بالایی وجود دارد که همان جاده معدن است. البته باید آن را تا چشمه‌ها پیاده بروید؛ مگر اینکه از خودروی شاسی بلند استفاده کنید. به‌علت وجود معدن سنگ متروکه باید مراقب ریزش سنگ از بالای کوه باشید.

پس از آن که این جاده خاکی سر بالایی و خصوصی را طی کردید، به یک کانکس نگهبانی می‌رسید که از آن به بعد ورود خودرو ممنوع است. ۳۰ متر جلوتر از آن کیوسک، چشمه‌ها قرار دارند.

دیدنی های کیاسر : باداب سورت

سایر مکان های دیدنی کیاسر

قله شاهدژ، کوه آچو، چشمه فکبند، چشمه فکچال، تبیاغ، باغ های به بن، روبار، چنپل و شاه رود دره، خانه موزه حاج علیرضا رضایی کلانتری، روستای اروت، روستای وری، روستای مال خواست و … از دیگر دیدنی های کیاسر می باشند.

هم چنین سوغات این شهر چنته( کیف سنتی)، موج بافی (گلیم بافی) ، لاک تراشی (با استفاده از چوب) و … است.

از مهم‌ترین غذاهای محلی کیاسر می‌توان به شیشه ناز، ترش سماق، کئی انار، کدو مسما، اسپناساک، ملابیج و بشته واش اشاره کرد.

دیدگاه‌ها (0)