دانلود رایگان پاورپوینت،دانلود فایل اکسل،دانلود Pdf

دیدنی های مینودشت استان گلستان

مینودشت چهل چای

مینودشت

دیدنی های مینودشت استان گلستان که یکی از شهرهای استان گلستان در شمال شرق ایران است. بیشتر ساکنین مینودشت، از قوم قزلباش و ترک هستند.

مینودشت از جنوب به استان سمنان و خراسان، از شرق به گالیکش، از غرب به آزادشهر و از شمال به گنبد کاووس میرسد. فاصله مینودشت تا گرگان حدود ۱۰۰ کیلومتر است.

پارک جنگلی تنگه چهل چای

جنگل چهل چای با ۵۹ هکتار مساحت، در فاصله هفت کیلومتری شهر مینودشت قرار گرفته است. این منطقه در ناحیه جنگل‌های پهن‌برگ خزری، در دامنه شمالی رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد و پوشش گیاهی آن شامل انواع درختان، درختچه‌ها و گیاهان علفی و بوته‌ای کف جنگل است.

چشمه‌های دائمی و فصلی، جریان رودخانه و چشم‌اندازهای طبیعی از ویژگی های آن است. از امکانات آن می توان به جاده آسفالته، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، فروشگاه‌های مواد غذایی و رستوران‌های سنتی اشاره کرد.

مینودشت چهل چای

آبشار لولوم

این آبشار در نزدیکی روستای لولوم و در بخش مرکزی این شهرستان قرار گرفته است. روستای لولوم در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان مینودشت و در مسیر روستاهای محمد زمان و معرکه محله واقع شده است. برای دسترسی به آبشار از کنار شهرک صنعتی مینودشت که در حاشیه جاده بین المللی تهران–مشهد قرار دارد، باید عبور کرد. بعد از حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی از آبشار اول لولوم می‌توان به آبشار دوم رسید که کمی کوتاه‌تر از آبشار اول است؛ اما محوطه اطراف آن بازتر و جهت اتراق مناسب‌تر است. ارتفاع آبشار اول حدود ۳۰ متر است.

بعد از عبور از مزارع و زمین های کشاورزی ، وارد جنگل می شوید. در همان ابتدای جنگل تا آبشار یک مسیر پیاده روی وجود دارد که شما را تا مقصد همراهی می کند. بعد از ۱۰ دقیقه پیاده روی صدای غرش آبشار شنیده می شود. بعد از رسیدن به آبشار اول، مسیر را ادامه دهید تا به آبشارهای بعدی برسید. البته ارتفاع هیچ یک به اندازه آبشار اول نمی رسد اما زیبایی شان دست کمی از آن ندارد.

آبشار لولوم

پارک جنگلی باقرآباد

این پارک جنگلی در فاصله ۱۲ کیلومتری این شهر در نزدیکی روستای باقرآباد قرار دارد و به دلیل تردد کمتر گردشگران، محیطی بکرتر و تمیزتر نسبت به بسیاری از دیگر جنگل‌های گلستان دارد.

عبور رودخانه‌ای از میان پارک، به زیبایی آن افزوده است و حضور پرندگان و صدای دلنشین‌شان در فضا، محیطی آرامش‌بخش را در پارک به وجود می‌‌آورد.

آدرس : گلستان- ۱۲ کیلومتری شهرستان مینودشت- جاده ارتباطی آزادشهر به مینودشت

آبشار باقرآباد

آبشار باقرآباد در دل ارتفاعات جنگلی، در شرق روستای باقرآباد، از توابع شهرستان مینودشت  قرار دارد. این آبشار  در میان فضای بکر و سرسبز چهل چای، چشم‌اندازی زیبا ایجادمی‌‌کند . منطقه چهل چای با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی متعدد از جمله جنگل، آبشار و… یکی از مقاصد محبوب گردشگران و طبیعت‌گردان در استان گلستان به‌شمار می‌رود. برای دسترسی به روستای باقرآباد، باید از جاده ارتباطی آزادشهر به مینودشت، وارد فرعی ساسنگ شوید.

آبشار باقرآباد توسکستان یا قزقلعه در دره ای به همین نام واقع شده، آبشاری بسیار زیبا با آبی فراوان و خنک است.

مسیر دسترسی به آبشار: دومین پیچ تند جاده توسکستان (بعد از پل رودخانه)که سمت راست دارای شانه خاکی و دیواره سنگی هست و کنارش پاکوب مالرو خاکی دارد. مسیر دسترسی برای خانواده به همراه بچه کوچیک مناسب نیست و حدودا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه می باشد.

آبشار باقرآباد

آبشار حسینا

آبشار حسینا در ۲۱ کیلومتری جنوب شرق شهرستان مینودشت و در نزدیکی روستای حسینا قرار دارد. در مجاورت این روستا چشمه‌ای وجود دارد که در مسیر خود، با ایجاد آبشارهای کوتاه و بلند تا ارتفاع ۲۵ متر و غارهای آهکی، مناظری بسیار جذاب به وجود آورده است. این روستا در ادامه جنگل‌های دامنه جنوبی کوه نرمدار و در نزدیکی رودخانه چلی چای قرار دارد .آبشار حسینا مجموعه‌ای از آبشارهای کوتاه و بلند است که منظره‌ای رویایی به‌وجود آورده است.

آبشار حسینا

آق چشمه مینودشت

آق‌چشمه (تفرجگاه آق‌چشمه)  بالاتر از پارک جنگلی تنگه چهل چای، در شهرستان مینودشت استان گلستان واقع شده و شامل دو چشمه کنار یکدیگر است. این دو چشمه آبدهی دائمی دارند.

آبشار سرخو

آبشار سرخو در میان جنگلی انبوه، در جنوب روستای سرخو، از توابع بخش مرکزی شهرستان مینودشت واقع شده و فاصله آن تا مرکز شهر مینودشت ۱۲ کیلومتر است. ارتفاع این آبشار از سطح دریا ۵۰۰ متر برآورد می‌شود. فاصله کم از شهر، قرارگیری در منطقه جذاب چهل چای و همچنین طبیعت بکر و جنگلی پیرامون از ویژگی های آن است.

آبشار سرخو

آبشارهای یکه سور

آبشارهای یکه سور در فاصله چند کیلومتری تنگه چهل چای، در جنوب شهرستان مینودشت قرار گرفته و در میان جنگلی انبوه واقع شده‌اند. این جنگل سرسبز پوشیده در درختان مازو، توسکا، افرا، نمدار و… است که از نظر زیست‌محیطی حائر اهمیت هستند.

مسیر دسترسی به آن‌ها شامل ۱۲ کیلومتر جاده آسفالته و دو کیلومتر جاده شوسه است. هم

چنین از محل پارک ماشین، باید ۳۰ دقیقه در مسیر شیب‌دار و ۱۵ دقیقه در مسیر هموار پیاد‌ه‌روی کنید.

 

آبشار یکه سور

چراغ تپه

چراغ تپه در حدود سه کیلومتری جنوب شرقی شهر مینودشت واقع شده است و محیطی نسبتا جنگلی دارد. این مکان امکانات مناسبی برای انجام برخی ورزش‌های کوهستانی، پیاده‌روی و به ویژه پرواز با پاراگلایر را در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارد.

همچنین این تپه یکی از مهم‌ترین سایت‌های پروازی کشور را در خود جای می‌دهد که همه ساله میزبان پاراگلایدرسوارها از سراسر نقاط ایران است.

چراغ تپه

تپه باستانی بازگیر

تپه باستانی بازگیر در جنوب شرقی روستای بازگیر، در حاشیه ضلع غربی رودخانه ترکولو و در دو کیلومتری شمال شهر مینودشت، در شرق استان گلستان قرار دارد و از مهم‌ترین و ارزشمندترین آثار تاریخی-فرهنگی منطقه است. تاکنون دوره‌های فرهنگی مس و سنگ انتقالی، مفرغ قدیم، مفرغ پایانی، آهن، دوره اشکانی و دوره اسلامی در این ناحیه شناسایی شده است. از جمله قطعات مشکوف در تپه بازگیر می‌توان به یک بنای یادمانی و ۷۰۰ شی مسی متعلق به دوره مفرغ پایانی اشاره کرد. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹، با شماره ثبت ۳۵۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شهر تاریخی دشت حلقه

شهر تاریخی دشت حلقه که با نام شهر تاریخی دشت قلعه نیز شناخته می‌شود، در شهرستان مینو دشت، روستای دشت حلقه قرار دارد. این اثر  در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۵۳، به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شهر به‌صورت هشت ضلعی نامنظم بنا شده است و دو حصار بزرگ داخلی و خارجی آن را محصور کرده‌اند. در بین این دو دیوار خندقی به عرض ۵۳ متر که در برخی نقاط به ۶۰ متر نیز می رسد، حفر شده است و در قسمتی از آن، آب همچنان جریان دارد. برخی از سفال‌های به دست آمده از دشت حلقه شامل سفال خاکستری رنگ از هزاره اول پیش از میلاد، سفال قرمز رنگ از دوره اشکانی، سفال قرمز رنگ و ساده از دوره ساسانی و سفال لعابدار رنگارنگ از قرون هفت و هشت هجری قمری می‌شود.

 

قلعه سلیمان بوقه

در فاصله حدودا سه کیلومتری شرق روستای ترسه، در شهرستان مینودشت قرار دارد و روی کوهی جنگلی با ارتفاع ۲۰۰۰ متر به نام بوقوتو واقع شده است. با وجود صخره‌های سنگی، پرتگاه‌های بلند و عمیق و شیب تند دیواره‌های سنگی، دسترسی به این قلعه آسان نیست و این نشان از ضریب حفاظتی بالای آن دارد. مصالح به‌کار رفته در بنا شامل آجر و ملات گچ و ساروج می‌شود. از این مجموعه قسمت شمالی آن سالم مانده است که همچنان آثار کنده‌کاری در آن دیده می‌شود. همچنین از محوطه این قلعه تعدادی از آثار فرهنگی مانند قطعات سفالینه، شیشه، سنگ، فلز و استخوان به دست آمده که همگی بیانگر قدمت قلعه و استفاده از ان در دوره‌های مختلف اسلامی، از زمان سلجوقیان تا ایلخانیان مغول است. این اثر در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۷۹، با شماره ثبت ۲۸۰۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

تپه پل مینودشت

تپه پل مینودشت که با نام تپه آقا جلال نیز شناخته می‌شود، در ساحل شمالی رودخانه چهل چای قرار دارد .

طبق بررسی‌های انجام شده، قدمت این تپه باستانی به دوره‌های اشکانی و ساسانی بازمی‌گردد. با توجه به ارزش تاریخی و فرهنگی، این اثر در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۷۹، با شماره ثبت ۲۸۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

روستای قلعه قافه

در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان مینودشت در استان گلستان، در دل رشته کوه های البرز شرقی و در میان جنگل‌های انبوه و زیبا، روستای تاریخی، سرسبز و بسیار زیبایی واقع شده است که قلعه قافه نام دارد. بافت سنتی خانه‌ها و کوچه‌ها این روستا را در این منطقه متمایز کرده است.

شغل اصلی مردم روستا دامپروری و کشاورزی است. وجود زیارتگاه سکینه خاتون و دشت زیبای ماران کوه یا مر کوه همچنین آبشار و چشمه‌های فراوان باعث شده که طی سال‌های گذشته این روستا به عنوان هدف گردشگری منطقه مورد نظر مسافران و گردشگران قرار گیرد. ابریشم‌بافی هنری است که مردم این روستا همچنان به آن مشغول هستند. در طبیعت اطراف روستا می‌توانید میوه‌هایی همچون کندس (ازگیل وحشی) و ولیک (زالزالک وحشی) را پیدا کنید.

ساکنان قلعه قافه همچنان از نان محلی، کره، کشک، دوغ و بسیاری از غذاهای محلی دیگر استفاده می‌کنند. روستای قلعه قافه تاریخی بیش از ۷۰۰ سال دارد و بیش از ۲۲۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند.

کهنه حمام مینودشت (حمام خوردیماق)

کهنه حمام مینودشت که با نام حمام خوردیماق نیز شناخته می‌شود، در محدوده شمال شرقی شهر مینودشت قرار دارد و قدمت آن به ۴۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. این حمام دارای بینه، سربینه، میان در، گرمخانه، خزینه، آتشخانه و سرویس بهداشتی بوده است که قسمت‌های بینه و آتشخانه در اثر تعریض خیابان و ساخت مسکونی از بین رفته‌اند. مصالح به‌کار رفته در بنا آجر، ملات ماسه آهک، ملات آهک و ساروج هستند. از زیبایی‌های معماری بنا می‌توان به استفاده از طاق‌نما و تزیینات گچبری اشاره کرد.

موزه مردم شناسی و باستان شناسی مینودشت

موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی مینودشت که با نام مختصر موزه مینودشت نیز شناخته می‌شود، در بنایی تاریخی از دوره پهلوی اول و در میان محوطه‌ای مملو از درختان عظیم قرار دارد. این موزه اولین موزه از این نوع در شرق گلستان و دومین موزه باستان‌شناسی استان بعد از موزه گرگان به شمار می‌رود .

طبقه اول شامل دو بخش ابریشم‌بافی و بخش اشیای مکشوفه از تپه باستانی بازگیر مینودشت می‌شود. بخش ابریشم‌بافی به مراحل مختلف بافت آن و نمایش نوع و شکل پوشش زنان و مردان قزلباش می‌پردازد.

در بخش تپه بازگیر نیز آثاری همچون ساطور بزرگ و کوچک، سرنیزه، تبر تیشه، کاردک، ابزار نشا، سه شاخ فلزی، پاتیل بزرگ، تشت کوچک و نیزه دو سر و همچنین مراحل مختلف عملیات کاوش به نمایش درآمده است. طبقه دوم نیز متشکل از بخش صله‌بران، بخش نمدمالی و بخش معرفی خانواده قزلباش است.

 

سایت پروازی زنگلاب

سایت پروازی زنگلاب در ارتفاعات تفرجگاه جنگلی تنگه چهل چای مینودشت و در نزدیکی روستای کوهستانی زنگلاب قرار گرفته است.  در این سایت پروازهای پاراگلایدر بر فراز طبیعت زیبای جنگلی صورت می‌گیرد. این سایت پروازی ارتفاعی معادل ۶۵۰ متر دارد و محل فرود آن محوطه‌ای باز و دارای تفریحگاه خانوادگی است.

سایت پروازی ترسه

سایت پروازی ترسه در نزدیکی روستای ترسه قرار دارد.

این سایت یکی از قوی‌ترین سایت‌های ترمیک و دیواره‌ای با قابلیت پروازهای مسافت به ‌شمار می‌رود.

همچنین بسیاری از مسابقات ملی پاراگلایدر در سایت پروازی ترسه برگزار می‌شود.

هم چنین می توانید به مطالب زیر مراجعه کنید

دیدنی های قائمشهر

دیدنی های گالیکش

دیدگاه‌ها (0)