دانلود رایگان پاورپوینت،دانلود فایل اکسل،دانلود Pdf

دیدنی های گالیکش استان گلستان

آبشار لوه

یکی از زیباترین شهرهای استان گلستان ، شهرستان گالیکش است که در حد فاصل شهرهای مینودشت و کلاله در جاده‌ی ترانزیت مازندران-خراسان، واقع شده است.

گالیکش از شمال به شهرستان‌های کلاله و گنبد کاووس، از جنوب به استان سمنان، از شرق به استان خراسان شمالی و شهرستان بجنورد و از غرب به مینودشت، متصل است.

فاصله‌ی شهرستان گالیکش تا شهر مینودشت هفت کیلومتر، تا سه راهی کلاله پنج کیلومتر و تا گرگان ۱۰۸ کیلومتر می باشد.

مشخصات آبشار

یکی از زیباترین و مشهورترین مقاصد طبیعت گردی در این شهر، آبشار لوه در روستای لوه است که در ۲۰ کیلومتری شهرستان و در ۵ کیلومتری جاده‌ی اصلی گلستان-مشهد و در ۱۴ کیلومتری جنگل گلستان و در دل جنگل قرار دارد.

لوه مجموعه ای از آبشارهای کوتاه و بلند است و ارتفاع مجموع آن‌ها به ۷۵ متر می‌رسد. آبشار طی پنج طبقه در امتداد یک شیب پلکانی به‌صورت طبیعی از صخره‌ها به دره ای به عمق ۳۵ متر فرو می‌ریزد. جنگل های منطقه پوشیده از درختانی از قبیل ممرز، افرا توسکا است. ارتفاع بلندترین طبقه‌ی لوه ۱۵ متر است

دسترسی به آبشار

در پنج کیلومتری جاده گلستان-مشهد، سمت راست جاده، تابلوی آبشار لوه را مشاهده خواهید کرد. از ویژگی های آبشار لوه نسبت به سایر آبشارها دسترسی راحت‌ آن است ، چراکه تا نزدیکی آن جاده آسفالت بوده می‌توانید با اتومبیل بروید و با طی پله های سنگی به آسانی به آبشار برسید.

بهترین فصل برای سفر به این مکان، بهار و تابستان بوده و برای اقامت در این مکان نیز می توانید از اقامتگاه های بومگردی در داخل روستای لوه استفاده نمایید.

دیدنی های گالیکش: آبشار لوه

چشمه لال

این چشمه در ۴۰ کیلومتری شرق شهرستان مینودشت و۲۰ کیلومتری شهر گالیکش و در حاشیه جاده بین المللی گالیکش – مشهد در نزدیکی روستای بش اویلی واقع شده است. چشمه ای زیبا و دیدنی در حدود ۳۰ هکتار که سرچشمه آن در پای صخره بلندی واقع است، که آب از درون آن می جوشد.

آب چشمه لال از فضایی مسطح در دل جنگل می‌جوشد و پس از طی مسافتی به رودخانه دوغ و نهایتا به سد گلستان سرازیر می گردد. در محل سرچشمه گودالی عمیق ایجاد شده است که می‌توانید در آن آب‌تنی کنید. از آنجا که آب این چشمه در سکوت کامل از دل کوه بیرون آمده و جریان می‌یابد، آن را چشمه لال نامیده‌اند.

نکته جالب درباره این چشمه آن است که آب چشمه لال در زمستان گرم و در تابستان بسیار سرد و زلال است.

مسیر دسترسی

در ۲۰ کیلومتری شهرستان گالیکش، ابتدا به روستای بش اویلی رفته و بعد از عبور از روستای قدیمی بش اویلی، مسافت یک کیلومتر در داخل جنگل را طی نمائید تا به چشمه برسید.

دیدنی های گالیکش: چشمه لال

آبشار گلستان

آبشار گلستان در پارک ملی گلستان و در کنار جاده بین المللی و ۵ کیلومتری شرق تنگه گل واقع شده است. و با شهر گالیکش ۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

ارتفاع آبشار حدود ۵/۱۹ متر و دارای آب همیشگی بوده، که از چشمه های شمالی آبشار تغذیه می گردد. آب آبشار گلستان سرانجام وارد رودخانه « مادرسو » بوستان می شود و نهایتا به رودخانه گرگانرود می ریزد.

مسیر دسترسی

در کنار جاده مشهد_مازندران و حدود ۲ کیلومتر بعد از تونل (ازسمت مشهد)، در سمت راست تابلوی آبشار را می بینید. مسیر کوتاه آن تا رسیدن به آبشار، سنگفرش می باشد.

دیدنی های گالیکش: آبشار گلستان

غار کیارام

این غار با نام غار وسط دل دل نیز شناخته می‌شود. غار کیارام در بخش گالیکش، در شرق استان گلستان واقع شده و به‌عنوان قدیمی‌ترین غار مسکونی در شمال کشور شناخته می‌شود.

جلوی در غار رودخانه‌ای فصلی وجود دارد که هفت متر پایین‌تر از کف غار است و اطراف آن، پوشش جنگلی انبوه و متراکم دیده می‌شود. قدمت آن به دوره پارینه سنگی میانه، عصر آهن و اسلامی بازمی‌گردد و در سال ۱۳۷۹ به شماره ۲۷۲۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

مسیر دسترسی

این غار در ۶ کیلومتری روستای فرنگ از توابع دهستان فارسیان، بخش گالیکش قرار دارد.

دیدنی های گالیکش: غار کیارام

چشمه اشکان

این چشمه در فاصله ۲۵ کیلومتری شرق شهر گالیکش، در مجاورت روستای بش اویلی قرار دارد و در میان جنگل سرسبز قرار دارد. چشمه اشکان با چشم‌اندازهای طبیعی زیبا، مکانی زیبا برای سفر و همچنین آب‌تنی و شنا است. 

چشمه لال در سه کیلومتری این چشمه قرار دارد.

دیدنی های گالیکش: چشمه اشکان

تالاب سولوکلی

این تالاب به وسیله یک چشمه آب شیرین و بارش‌های فصلی تغذیه می‌ گردد.تالاب سولوکلی با ۴ هکتارمساحت در ارتفاعات جنگلی عمیق کوه بیلی در پارک ملی گلستان قرار گرفته است. تالاب سولوکلی در ارتفاع ۱۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد . این تالاب در حدود ۴۵۰ هزار سال قبل با گونه هایی از درمنه و ریش بز پوشیده بوده است. سولوک در زبان ترکمنی به معنای «زالو» بوده و «لی» به معنای «محل» است. بنابراین سولوکلی در لغت به معنای «زیستگاه زالو» می باشد. عمق تالاب ۱ متر است. در گذشته از زیستگاه های اصلی ببر مازنداران بوده است.

مسیر دسترسی

برای رفتن به تالاب سولوکلی ابتدا به روستای تنگراه از توابع بخش لوه شهرستان گالیکش می‌رویم و پس از طی ۱۳ کیلومتر راه شوسه به روستای قوشه چشمه از توابع این بخش می‌رسیم.روستای قوشه چشمه یکی از سه‌راه دسترسی به تالاب سولوکلی است.برای رسیدن به باید با پایی پیاده یا اسب و قاطر راه پیمود.

 از روستاهای سوار و زاو شهرستان کلاله نیز می‌توان به سمت این تالاب رفت اما مسیر دسترسی از روستای قوشه چشمه هموارتر است. از روستای قوشه چشمه که راهی می‌شوید از حاشیه بیلی کوه (کوه قطار) که به شکل یک قطار نمایان است باید عبور نموده و مسیر ۲۰ کیلومتری را با دنبال کردن درختانی به رنگ قرمز ، به تالاب سولوکلی برسید.

دیدنی های گالیکش: تالاب سولوکلی

آبشار و چشمه پیرغار

آبشار فارسیان یا آبشار پیرغار در فاصله ۲ کیلومتری روستای فارسیان در شهرستان گالیکش استان گلستان قرار دارد. آبشار زیبای پیرغار از دو آبشار تشکیل گردیده است که در مجموع ارتفاع این دو آبشار به ۳۰ متر می­‌رسد. دو آبشار به فاصله ۱۰ متری از هم واقع شده‌اند و هرکدام جذابیت و زیبایی مختص به خود را دارند.

سرچشمه آبشار دیدنی پیرغار فارسیان چشمه‌­ای در نزدیکی این آبشار است. و به آن چشمه پیرغار می‌گویند. و شاید علت نامیدن آبشار نیز به دلیل همین چشمه باشد.

سرتاسر کوه و صخره­ای را که آبشار از آن پایین می­جوشد و فرو می­ریزد را دیواری از خزه سبز رنگ پوشانده است. اطراف آبشار پر است از بوته­ های تمشک، گل­های وحشی و درختان انبوه افرا، انجیر، آلوچه، گردو که در هم پیچیده اند.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این آبشار باید از خیابان گلزار شهدای شهر گالیکش به سمت دهستان نیلکوه و دهنه فارسیان رفته و پس از طی مسافت ۲۰ کیلومتری به ابتدای مسیر آبشار می‌رسید.

ادامه مسیر را باید در راه شوسه کشاورزی و به اندازه ۵۰۰ متر ادامه دهید تا به آبشار پیرغار برسید. مسیر شوسه کشاورزی را به دلیل ناهمواری که دارد باید با خودروی شاسی ‌بلند طی نمایید. چشمه زیبای پیرغار ۴۰۰ متر بالاتر از آبشار قرار دارد . به علاوه روستای زیبای فارسیان با طبیعت سبز و بکر و شگفت انگیزش تنها ۲ کیلومتر با آبشار فاصله دارد.

مسیر رسیدن به آبشار پیر غار هیچگونه تابلو راهنمایی ندارد، برای این کار می‌توانید از یک راهنمای محلی استفاده کرده و یا از نقشه استفاده کنید.

دیدنی های گالیکش: آبشار و چشمه پیر غار

دشت شقایق‌

دشت شقایق گالیکش یکی از زیباترین مکانهای دیدنی استان گلستان است که در زمین‌های جنوبی روستای پادلدل در شهرستان گالیکش واقع گردیده است. این دشت در حوالی مرز گلستان با استان سمنان قرار دارد و استان سمنان نواحی شرقی و بخشی از جنوبی آن را پوشانده است. دشت شقایق در ۳۳ کیلومتری از شهرستان گالیکش قرار دارد.

مسیر دسترسی

در جهت شرقی شهر گالیکش حرکت نمایید. وارد مسیر منتهی به دشت شده و بعد از عبور از آبپران، فرنگ و کیارام، به این دشت زیبا برسید. بهترین فصل برای سفر بهار می باشد.

دیدنی های گالیکش: دشت شقایق

غار سید رشید

این غار روی صخره‌ای بزرگ در جنوب شرقی روستای سر حمام، در نزدیکی گالیکش قرار دارد و دهانه آن با شکلی نامنظم دارای ۶ متر ارتفاع است. عمق غار ۹ متر است.

در دو طرف غار پناهگاه‌هایی صخره‌ای به‌صورت جان‌پناه به عمق یک تا یک و نیم متر وجود دارد. فضای داخلی غار به رنگ سیاه است که دلیل آن روشن کردن آتش و دودزدگی می باشد. تا چند سال اخیر، اهالی روستا در زمستان‌ها از این غار به‌عنوان آغل گوسفند و بز استفاده می‌کردند. چکندهای آهکی زیبایی نیز درون غار شکل گرفته‌ است.

مسیر دسترسی

گالیکش، دهستان فارسیان،یک کیلومتری جنوب شرقی روستای سرحمام

دیدنی های گالیکش استان گلستان : غار سید رشید

جنگل و چشمه ده چشمه

چشمه ده چشمه در منطقه‌ای کوهستانی و زیبا قرار گرفته است. این چشمه از دل کوه می‌جوشد.

آب آن زلال، سرد و معدنی است که پیرامون چشمه را مناظر بی نظیری احاطه کرده‌اند . این جاذبه در ۲۴ کیلو متری شهر گالیکش و ۲ کیلومتری روستای فارسیان قرار دارد.

دیدنی های گالیکش: ده چشمه

منطقه ییلاقی پاکندس و آبشارهای پاکندس

منطقه ییلاقی پاکندس دارای آب و هوای بسیار عالی و مطبوع، چشمه های خنک، مراتع سرسبز است که وجود گل ها و گیاهان دارویی آن بر جذب گردشگران منطقه افزوده است.

در سه کیلومتری شمال روستای فارسیان، آبشارهای پلکانی دره قره قا بطول ۳ کیلومتر که از کوهپایه های منطقه پاکندس سرچشمه گرفته و تا دیو چشمه تداوم دارد، در تمام فصل زمستان و بهار جلوه خاصی را به منطقه بخشیده است.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به منطقه ییلاقی پاکندس از خیابان گلزار شهدا شهر گالیکش پس از گذر از مسیر پارک جنگلی گالیکش، روستاهای کوهستانی آب پران، یورت کاظم، یورت زینل، تفرجگاه طبیعی تیمور دره و دهها مناظر زیبای جنگلی در مسیر رودخانه اوغان، چشمه سارها و دره های عمیق و خوش منظر پس از طی ۲۲ کیلومتر به روستای توریستی – تاریخی فارسیان فرنگ می رسید.

بعد از گذر از روستای فارسیان و حدود ۳ کیلومتر حرکت در جاده سیجان، یک کیلومتر قبل از رسیدن به دوراهی سیجان به پاکندس به این آبشارها خواهید رسید. با پارک ماشین در کنار جاده و ۳۰۰ متر پیاده روی به آبشارها خواهید رسید.

دیدنی های گالیکش: منطقه ییلاقی پاکندس و آبشارهای پاکندس

جنگل مارسا ( لته )

لته مارسا چراگاهی در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا، محصور در جنگل و در فاصله ۳۶ کیلومتری مرکز شهرستان گالیکش می باشد.

لته در زبان محلی به باغچه گفته می‌شود . این مکان با توجه به فاصله‌ای که از روستای فارسیان و سیجان دارد به‌عنوان چراگاه استفاده می گردد.

مسیر دسترسی:

برای دسترسی به این لته ابتدا باید از خیابان گلزار شهدا شهر گالیکش به سمت روستای فارسیان فرنگ حرکت کرد سپس به سمت روستای سیجان با گذر از چهار کیلومتر راه شوسه و عبور از مرتع زیبای پاکندس به لته ییلاقی مارسا می رسید.

دیدنی های گالیکش: جنگل مارسا (لته)

چشمه پیرباد

این چشمه در ۱۷ کیلومتری شهر گالیکش و ۵ کیلومتری روستای فارسیان قرار دارد. وجود چشمه پر آب ، جنگل های زیبا با محوطه چمن و فضای مطلوب طبیعی از ویژگی های این جاذبه طبیعی می باشد.

دیدنی های گالیکش: چشمه پیرباد

جنگل دزی دره

جنگل دزی دره، درفاصله حدود ۱۲ کیلومتری شمال و در پیرامون جاده روستایی آسفالته گالیکش – فارسیان قراردارد . تنوع مکانی ، درختان کهنسال ، آب و هوای مطلوب ، چشمه دائمی و چشمه اندازها و مناظر زیبای آن از ویژ گی های جذاب آن است.

دیدنی های گالیکش استان گلستان

غار حمام خدایی

غار در نزدیکی روستای پنو دهستان فارسیان واقع است. این روستا بخشی از شهرستان گالیکش و مینودشت می باشد. غار حمام خدایی در یک دره قرار دارد آن دره معروف به اریبی می باشد.

غار در منطقه جنگلی قرار دارد و برای رسیدن به غار باید حدود یک ساعت  پیاده روی نمود که در مسیر راه، درخت ها و رودخانه های زیبایی وجود دارد. غار دارای یک دهنه بزرگ است. 

درون آن چشمه‌ای پرآب قرار دارد که در زمستان‌ها آب آن گرم و در تابستان‌ها خنک‌ است. مردم روستا در گذشته در زمستان‌ها از آن به‌عنوان حمام استفاده می‌کردند. در تابستان‌ها نیز از آب جمع شده‌ مقابل غار برای مصارف آشامیدنی و خوراکی برمی‌داشتند. 

آبشار آق سو

آبشار آق سو در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهری به نام گالیکش قرار گرفته است. اگر از گرگان به سمت شهر بجنورد در استان خراسان شمالی حرکت کنیم، بعد از تنگه ای به نام گلو که البته خود از مناطق دیدنی این استان به شمار می آید، قبل از رسیدن به تونل گلستان می توان آبشار آق سو را به نظاره نشست.

برای رسیدن به این آبشار زیبا مدت کوتاهی نیاز به یک پیاده روی ساده است. یکی از مزایای این منطقه گردشگری، بکر و دست نخورده بودن آن می باشد.

حوضچه های طبیعی این آبشار بصورت ارگانیک و پله ای آب را از سرچشمه آبشار با ارتفاعی معادل ۳۰ متر به انتهای مسیر می رساند. آب آبشار آق سو به داخل رودخانه های جنگل آق سو هدایت می شود. 

مسیر دسترسی

آبشار آق سو در فاصله ۴۲ کیلومتری از شهر گالیکش در پارک ملی گلستان و در بین آبشار گلستان و مجتمع کمپینگ گلزار واقع شده است. 

دیدنی های گالیکش استان گلستان

جنگل تیموردره:

این جنگل در ۱۵ کیلو متری شهر گالیکش و ۷ کیلو متری روستای فارسیان واقع شده ،و جنگلی خوش آب و هوا همراه با مناظر طبیعی جذاب می باشد. چشمه ده چشمه از آنجا عبور می کند .

جنگل دانه :

 این جنگل در ۵/۲ کیلو متری شمالی شهر گالیکش و در انتهای جاده معروف جاده سلامت قرار دارد . ( شروع این جاده از واقع ابتدای خیابان گلزار که انتهای آن به جنگل دانه می رسد)

جنگل دانه پوشیده از تنوع درختان انبوه و کهنسالی است. از میان جنگل رودخانه اوغان عبور می کند. این رودخانه تقریبا دائمی است و پارک جنگلی فارسیان در ابتدای این جنگل قرار گرفته است.

دیدگاه‌ها (0)