دانلود رایگان پاورپوینت،دانلود فایل اکسل،دانلود Pdf

دیدنی های چمخاله استان گیلان

بهترین ساحل گیلان

ساحل چمخاله

شهر چاف و چمخاله در شهرستان لنگرود از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در استان گیلان است و پس از بندر انزلی، به‌عنوان دومین قطب گردشگری استان شناخته می‌شود.

ساحل چمخاله یکی از دیدنی های چمخاله استان گیلان به شمار آمده که مجهز به انواع امکانات رفاهی و تفریحی می باشد؛ ساحلی زیبا و کم نظیر که روزهای خوشی را برای تان به ارمغان می آورد. این ساحل در سال ۱۳۹۰ به‌عنوان بهترین ساحل استان گیلان برگزیده شد . هم چنین فاصله چمخاله تا بندر انزلی ۸۵ کیلومتر و فاصله آن تا رشت ۷۰ کیلومتر است.

چاف و چمخاله یکی از شهرهای استان گیلان در شهرستان لنگرود است که در ۱۰ کیلومتری شرق شهر لنگرود، ۲۰ کیلومتری شرق لاهیجان و ۴۰ کیلومتری غرب رودسر و ۵۷ کیلومتری شهر رامسر قرار دارد. ساحل چمخاله نیز در فاصله ۱٫۶ کیلومتری (چهار دقیقه‌ای) مرکز شهر چاف و چمخاله واقع شده است. 

بندر چمخاله در زمان نادرشاه افشار برای سرکوب تاتارهای شرق مازندران و توسعه تجارت دریایی و به‌منظور ایجاد پایگاه دریایی و کارخانه کشتی‌سازی انتخاب شد. دلیل نامگذاری شهر چمخاله به این نام، این است که برخی از بومیان این منطقه کردهای جلالوند هستند که به زبان کردی صحبت می‌کنند؛ این افراد در زمان نادر شاه افشار از کرمانشاه به این شهر مهاجرت کردند و نام آن را چمخاله گذاشتند.

چم در زبان کردی به‌معنای رودخانه و خاله در زبان گیلکی به‌معنای انشعاب است و به‌طور کل چمخاله به «منشعب شده از رودخانه» ترجمه می‌شود. این نام به رودخانه‌ای با میانگین عمق ۶ متر اشاره دارد که از میان شهر عبور می‌کند.

هم چنین چم” در زبان لری به معنی جلگه حاصلخیز کنار رودخانه است. برخی از مردم بومی شهر چمخاله اصالتا اهل کرمانشاه هستند و گویش لکی دارند.

از امکانات و تفریحات ساحل چمخاله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قایق‌سواری، جت اسکی، شاتل، بنانا، شنا، دوچرخه‌سواری و موتور چهارچرخ، فوتبال و والیبال، پارک بازی کودکان، اسب‌ سواری و …

در ساحل زیبای چمخاله امکانات مناسبی در اختیار گردشگران قرار دارد که در میان آن‌ها می‌توان به سوییت‌های اقامتی، آلاچیق‌های اختصاصی و عمومی، باربیکیو، سرویس بهداشتی، پلاژ شنا و غیره اشاره کرد.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به ساحل چمخاله گیلان ابتدا در شهر لنگرود به بلوار سعدی رفته و سپس به خیابان آزادگان بروید؛ در ادامه مسیر به بلوار جمهوری اسلامی رفته تا در امتداد آن به جاده چمخاله وارد شوید؛ جاده‌ای که شما را به ساحل چمخاله می‌رساند. 

یک فرعی به‌سمت راست پیش از ورود به شهر چمخاله، شما را به ورودی‌های ساحل چمخاله می‌رساند. فاصله از جاده تا ساحل چمخاله کمتر از پنج دقیقه است.

دیدنی های چمخاله استان گیلان : ساحل چمخاله

رودخانه و تالاب چمخاله

رودخانه چمخاله یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های ایران است و در گذشته محل تردد کشتی‌های ایرانی و روسی بود. امروزه بازدید از این رودخانه و پهن کردن بساط پیک‌نیک در کنار آن از تفریحات محبوب گردشگران به شمار می‌رود. در نزدیکی ساحل چمخاله، تالابی وجود دارد که می‌توان در آن به قایق‌سواری و پرنده‌نگری پرداخت. 

پل چوبی چمخاله

کنار جاده ساحلی چمخاله یک پارک جنگلی قرار داد که با گذر از پل فلزی چمخاله به آن می‌رسید. دیدن از پل چوبی چمخاله یا پارک جنگلی توسکا، دیدن یک رویای سبز و پر از آرامش است. محیطی زیبا که درختانی سرسبز و تنومند یک پل چوبی را در آغوش گرفته‌اند.

ورودی این پل محدوده‌ای میدانی شکل بوده که نماد یک خانه‌ی محلی کوچک و گیلانی است و حوضی پر از انواع ماهیان زینتی در جلوی این خانه قرار دارد.

امکانات این پارک زیبا و خاص شامل چندین آلاچیق ساده و سرپوشیده، سرویس بهداشتی، مکان‌های رفاهی مثل کافی‌شاپ‌ها و پارکینگ است. این پارک به خاطر نورپردازی‌های زیبا و منحصر‌به‌فردی که دارد در لیست جاهای دیدنی چمخاله ، بسیار معروف و شناخته شده است.

جاهای دیدنی چمخاله : پل چوبی

پارک توسکا

یکی از زیباترین دیدنی های چمخاله، پارک توسکا است می باشد. به محض ورود به چمخاله و عبور از روی پل چوبی معروف چمخاله، وارد پارک توسکا چمخاله می شویم.

در قسمت ورودی این پارک، نور پردازی‌ های زیبایی وجود دارند که بسیار چشمگیر هستند و توجهات را به خود جلب می کنند. در پارک توسکا چندین امکانات رفاهی من جمله چندین آلاچیق وجود دارد که محل مناسبی برای استراحت خانواده‌ ها و افراد است.

همچنین، یکی از جاذبه های زیبای پارک توسکا، رودخانه‌ ای است که در انتهای پارک قرار دارد. علاوه بر این، این پارک، در مجاورت ساحل چمخاله نیز قرار دارد. به طوری که پس از عبور از پل فلزی که به پل اصلی معروف است، می‌توان به ورودی پارک توسکا رسید و از زیبایی های آن لذت برد.

جزیره فلامینگو

جزیره فلامینگو یا جزیره ارشیا یکی از دیدنی های چمخاله در منطقه ساحلی گالشکلام و شهر چمخاله است. این جزیره در کنار رودخانه‌ای قرار گرفته که به دریای خزر متصل گردیده و این ترکیب و اتصال، زیبایی‌هایی بی‌نظیری را خلق کرده است.

مجموعه تفریحی و گردشگری جزیره ارشیا با امکاناتی خاص و بی‌نظیر رویایی‌ترین و خاص‌ترین لحظات را برای مسافران و گردشگران خود می‌سازد. بازی‌‌ها و تفریح‌های دریایی و هوایی که در جزیره ارشیا وجود دارد: جت اسکی، پاراموتور، فلای برد، قایق سواری و شاتل سواری و …

مسیر دسترسی

اگر قصد رفتن به جزیره ارشیا را دارید بعد از رسیدن به میدان چمخاله به سمت راست حرکت کنید و بعد از حدود ۱ الی ۲ کیلومتر، به سمت چپ برانید. در نهایت، کمی که جلوتر بروید، تابلوهایی زیادی در مسیر و راه وجود دارند که شما را مستقیم به جزیره می‌رسانند.

منطقه گالشکلام

منطقه توریستی گالشکلام یکی از مناطق زیبای شهر ساحلی چاف و چمخاله است و مکان‌های سبز و بکر زیادی دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

آنچه درباره‌ی ریشه و سابقه‌ی گالش‌کلام نقل می‌شود می‌گوید: «اهالی گالش‌کلام از مردمان سرزمین دیلم بوده‌اند که سال‌ها پیش به این منطقه مهاجرت کرده‌اند». شغل بیشتر مردمی که در این منطقه ساکن بودند در گذشته دام‌داری بود. به همین دلیل نام این بخش انتخاب کاملا مرتبط با شغل و پیشه‌ی اهالی اینجاست.

گالشکلام از دو کلمه‌ای گالش و کلام تشکیل شده؛ گالش به معنی دامدار و کلام محل نگه‌داری دام‌هاست. رودخانه‌ها، تالاب‌ها، مرداب‌های ساحلی و زیبا از جمله جاهای دیدنی گالشکلام است و گردشگران زیادی برای دیدن و گشت‌وگذار در آنها به این منطقه می‌آیند.

گالشکلام در سواحل زیبای دریای خزر با واسطه یک مرداب و در محل تلاقی دو رود پر آب و سیلابی در پاییز و زمستان به نام شلمانرود که از کوه‌های منطقه عمومی املش و لنگرود سرچشمه می‌گیرد از دریا فاصله دارد. فاصله روستا تا چمخاله ۲ کیلومتر است.

لیلاکوه

کنار ساحل زیبا لنگرود طبیعتی جذاب ، بی نظیر و حیرت‌‌انگیز وجود دارد که با نام لیلا کوه شناخته می‌شود. این کوه از توابع استان گیلان است و فاصله‌ی آن تا لنگرود و چمخاله چیزی در حدود سه کیلومتر است.

زیبایی‌‌های لیلاکوه از باغ‌های پرتقال و چای گرفته تا جنگل‌های مخملی سبز و قهوه‌خانه‌های محلی، اوقات خوشی را برای شما فراهم می کند.

مسیر دسترسی

در سمت راست میدان فرمانداری لاهیجان شما را به سمت روستای زیبا لی لی کوه هدایت می کند. این جاده از میدان فرمانداری لنگرود تا میدان لیلاکوه مسیری ۳ کیلومتری است که آسفالت بوده و رانندگی در این جاده بسیار راحت است. این جاده از طبیعتی سرسبز و بکر برخوردار می باشد که به طرف روستای پرشکوه و بعد از آن به بخش کومله می رسد. مسیر فرعی دیگری نیز وجود دارد که شما می توانید از طریق روستای دیوشل و جاده مال رو آقا سید جیل به سمت بالا رفته و از جاده عمومی یا همان میدان فرمانداری که ذکر کردیم به این روستای زیبا دسترسی داشته باشید.

روستای سلیم چاف

روستای سلیم چاف یکی از دیدنی های چمخاله بوده که در بخش چاف قرار گرفته است. این روستا شالیزارهای سرسبز، نی‌زارها و ساحل ماسه‌ای خلوتی دارد.

برای رسیدن به سلیم چاف در مسیر جاده ساحلی به سمت غرب و کیاشهر قرار گرفته و با کمک تابلوهای راهنما خود را به این روستای زیبا برسانید. فاصله سلیم چاف از چمخاله حدود ۲۰ کیلومتر است.

دیدگاه‌ها (0)